
14. veljače 2024.
1., 2. i 4. razred
Promjene i odnosi i Istraživački pristup
Priroda, društvo i ja

1. RAZRED
PID OŠ B.1.1. Promjene i odnosi
- Učenik uspoređuje promjene u prirodi i opisuje važnost brige za prirodu i osobno zdravlje.
PID OŠ A.B.C.D. 1.1. Istraživači pristup
- Učenik uz usmjeravanje opisuje i predstavlja rezultate promatranja prirode, prirodnih ili društvenih pojava u neposrednome okružju i koristi se različitim izvorima informacija.
O ishodu PID OŠ B.1.1. PROMJENE I ODNOSI Učenik uspoređuje promjene u prirodi i opisuje važnost brige za prirodu i osobno zdravlje pisali smo u prvom obraćanju putem newslettera. U ovom ćemo skrenuti pozornost na povezanost toga ishoda s ishodom PID OŠ A.B.C.D. 1.1. ISTRAŽIVAČKI PRISTUP Učenik uz usmjeravanje opisuje i predstavlja rezultate promatranja prirode, prirodnih ili društvenih pojava u neposrednome okružju i koristi se različitim izvorima informacija. Učenici su i prema dokumentu Nastavni plan i program za osnovnu školu uočavali promjene u prirodi te bilježili uočene promjene. No nije bilo nekih važnih dijelova za razliku od kurikularnog pristupa.
Kurikulumom nastavnoga predmeta Priroda i društvo naglašen je istraživački pristup u procesu učenja i poučavanja. Na tragu toga naš udžbenik obiluje zadatcima koji potiču razvoj istraživačkih vještina kod učenika. Uz istraživački pristup često se povezuje obavezan izlazak iz razreda ili materijalna oprema škole. No to nije uvijek tako. S obzirom na to da u mjesecu siječnju učenici spoznaju obilježja zime, primjeri istraživačkog pristupa odnose se na to godišnje doba.
Primjeri zadataka
Udžbenik 58. str., 11. zadatak
Vrlo je važno istraživačkim pristupom uvoditi učenike u svijet statistike ne samo putem matematičkih zadataka, već i različitim grafičkim prikazima u nastavi prirode i društva. Praćenjem grafičkih prikaza učenik npr. u stupcima označava polja te dobivenim podatcima u stupcima dobiva rezultat i donosi zaključak.
Udžbenik 59. str., 13. zadatak
Također treba poticati učenike na predviđanje situacija i događaja jer je za to potrebno rezimirati prethodne podatke i znanja.
Udžbenik 61. str., 17. zadatak
Učenici istraživačkim pristupom na jednostavan način spoznaju obilježja zime te pritom iskustveno uče, razvijaju vještine i kompetencije, što svakako doprinosi kvaliteti i trajnosti učenih sadržaja.
2. RAZRED
PID OŠ B.2.2. Promjene i odnosi
- Učenik zaključuje o promjenama u prirodi koje se događaju tijekom godišnjih doba.
PID OŠ A.B.C.D. 2.1. Istraživački pristup
- Učenik uz usmjeravanje opisuje i predstavlja rezultate promatranja prirode, prirodnih ili društvenih pojava u neposrednome okružju i koristi se različitim izvorima informacija.
Ishod PID OŠ B.2.2. PROMJENE I ODNOSI Učenik zaključuje o promjenama u prirodi koje se događaju tijekom godišnjih doba povezat ćemo s ishodom PID OŠ A.B.C.D.2.1. ISTRAŽIVAČKI PRISTUP Učenik uz usmjeravanje opisuje i predstavlja rezultate promatranja prirode, prirodnih ili društvenih pojava u neposrednome okružju i koristi se različitim izvorima informacija. Učenici su i prema dokumentu Nastavni plan i program za osnovnu školu uočavali promjene u prirodi te bilježili uočene promjene. No nije bilo nekih važnih dijelova za razliku od kurikularnog pristupa.
Kurikulumom nastavnoga predmeta Priroda i društvo naglašen je istraživački pristup u procesu učenja i poučavanja. Na tragu toga naš udžbenik i radna bilježnica obiluju zadatcima koji potiču razvoj istraživačkih vještina kod učenika. Uz istraživački pristup često se povezuje obavezan izlazak iz razreda ili materijalna oprema škole. No to nije uvijek tako. S obzirom na to da u mjesecu siječnju učenici spoznaju obilježja zime, primjeri istraživačkog pristupa odnose se na to godišnje doba.
Primjeri zadataka
Radna bilježnica 30. str. 2. zadatak
Ovim istraživačkim pristupom učenici će iskustveno spoznati zašto se snjegović topi, ali navodi ih se i na donošenje zaključka, što je vrlo važno u primjeni istraživačkoga pristupa i nikako ne bi trebalo izostati.
Radna bilježnica 31.str., 3. zadatak
Jednostavnim pokusom učenici spoznaju kako salo (mast) štiti životinje od hladnoće i temeljem toga zaključuju zašto se životinje intenzivnije hrane početkom jeseni. Samim time mogu stvoriti poveznicu s osobnom prehranom, tj. zašto zimi jedemo kaloričniju hranu (npr. suhomesnate proizvode).
Vrlo je važno istraživačkim pristupom uvoditi učenike u svijet statistike ne samo putem matematičkih zadataka, već i različitim grafičkim prikazima u nastavi prirode i društva. Također treba poticati učenike na predviđanje situacija i događaja jer je za to potrebno rezimirati prethodne podatke i znanja.
Na primjer, 1. zadatkom u radnoj bilježnici na str. 30. učenik prati vremenske prilike bilježenjem promjena u tjednu, ali na temelju podataka predviđa vremenske prilike za sljedeći dan.
Radna bilježnica 30.str., 1. zadatak
Učenici istraživačkim pristupom na jednostavan način spoznaju obilježja zime te pritom iskustveno uče, razvijaju vještine i kompetencije, što svakako doprinosi kvaliteti i trajnosti učenih sadržaja.
4. RAZRED
PID OŠ B.4.2. Promjene i odnosi
- Učenik analizira i povezuje životne uvjete i raznolikost živih bića na različitim staništima te opisuje cikluse u prirodi.
PID OŠ A.B.C.D.4.1. Istraživački pristup
- Učenik uz usmjeravanje objašnjava rezultate vlastitih istraživanja prirode, prirodnih i/ili društvenih pojava i/ili različitih izvora informacija.
U ostvarenju ishoda PID OŠ B.4.2. Učenik analizira i povezuje životne uvjete i raznolikost živih bića na različitim staništima te opisuje cikluse u prirodi. učenik istražuje životne uvjete (zrak, tlo, voda, svjetlost, toplina). Opisuje na primjerima utjecaj životnih uvjeta na organizme. Opisuje životne cikluse u prirodi (na primjeru biljke cvjetnjače) i kruženje vode u prirodi. Opisuje životnu zajednicu (organizme koji žive na istome staništu) na primjeru iz neposrednoga okoliša i uspoređuje sa zajednicom iz drugoga područja. Povezuje različitost vremenskih uvjeta s raznolikošću biljnoga i životinjskoga svijeta. Na primjerima opisuje prilagodbe biljaka i životinja na različite uvjete života.
Sve navedeno učenik će najbolje spoznati primjenom aktivnoga i iskustvenoga učenja, tj. primjenom istraživačkoga pristupa. Učenik izvodi jednostavne istraživačke aktivnosti.
Primjer istraživačkog pristupa: Zrak
Udžbenik 144. str.
Primjer istraživačkog pristupa: Tlo
Udžbenik 146. str.
Udžbenik 147. str.
Vaš autorski tim
TAGOVI