ŠKOLSKI PERISKOP
AKTUALNO

18. lipnja 2025.

Povijest u struci

„Stoljeća hrvatske povijesti” i „Sat Povijesti 1” novi su udžbenici koje smo pripremili za učenike prvih razreda srednjih strukovnih škola. Sadržaj prati sve kurikulom propisane teme, a kvalitetna naracija u kojoj se suvremena metodika naslanja na najnovija znanstvena istraživanja jamstvo su za sigurno putovanje u prošlost.

Smanjena satnica

– Unatoč zahtjevnim rokovima i problemima poput smanjene satnice nastavnog predmeta, što je po mišljenju mnogih praktičara, ali i stručne javnosti, potpuno neopravdano, naše uredništvo ima kontinuitet višegodišnje kvalitetne i produktivne suradnje s autorima i kolegama pa je u tom smislu bilo lakše pristupiti svim izazovima koji su bili pred nama. Zajednički smo izradili nove udžbenike za srednje strukovne škole i pripadajuću metodičku podršku za nastavnike. – rekla je Alfina izvršna urednica za Povijest Božana Sliško, prof.


Božana Sliško, prof., Alfina izvršna urednica za Povijest


Kada je riječ o povijesti, smatra ona, može se ustvrditi da je to najznanstvenija znanost.


Mnogi prosuđuju povijesnu pozornicu prema vlastitim svjetonazorima, no kada govorimo o udžbenicima, Alfa ima visoku razinu odgovornosti i autore koji su zastupljeni na akademskoj i stručnoj razini. Sadržaj se provjerava i brusi do najsitnijeg detalja.


U kreiranju udžbeničkog sadržaja znanstvenici su zastupljeni po područjima povijesti (stoljećima) koja su njihova specijalnost i upravo to čini razliku u razumijevanju konteksta teksta u svakodnevnom radu udžbenicima.


Stara nacija u mladoj državi

– Hrvatski je narod stara nacija u mladoj državi. Na prostoru od Drave do Jadrana Hrvati žive od 7. stoljeća, odnosno od srednjeg vijeka, a kao moderna nacija oblikovali su se u 19. stoljeću, u vremenu nastanka modernih nacija i prvih nacionalnih država u Europi. Da bi se to sve skupa pravilno razumjelo, da bi se razumjelo zašto je hrvatski narod feudalne epohe različit od suvremene nacije, koja je nastala u građanskom miljeu, koja već tridesetak godina ima vlastitu nacionalnu državu i budućnost u zajednici europskih naroda, ključni su povijesni udžbenici, ključno je poznavanje stoljeća hrvatske povijesti i razumijevanje te povijesti na tekstovima koji takav pristup podržavaju i omogućavaju. – smatra dr. sc. Željko Holjevac, autor udžbenika, ravnatelj Instituta društvenih znanosti „Ivo Pilar”.


dr. sc. Željko Holjevac


– U medijima i društvu prevladavaju manipulativne i znanstveno neutemeljene činjenice, zato je povijest važnija nego ikada! – smatra dr. sc. Ante Nazor, ravnatelj Hrvatskog memorijalno-dokumentacijskog centra Domovinskog rata i jedan od autora novih udžbenika.


Okrenimo se budućnosti, ne opterećujmo se prošlošću, ona je teret, kamen spoticanja, sjeme razdora… Nije rijetkost čuti ovakve i slične rečenice. Što Vi kažete?

– Mladi trebaju biti upoznati s poviješću kako bismo svi zajedno gradili odgovornije društvo s vrijednostima utemeljenim na provjerenim činjenicama. U odgojno-obrazovnom procesu nastava Povijesti i njoj pripadajući udžbenici nezamjenjivo su sredstvo za ostvarenje tog cilja.


Zato je povijest važna i zato treba biti primjereno zastupljena u svim školama, pa tako i u strukovnim školama u kojima je gotovo sto tisuća srednjoškolaca, što je oko sedamdeset posto svih srednjoškolaca u Republici Hrvatskoj.


• Smanjena je satnica Povijesti u srednjim strukovnim školama, a ideja je bila da se smanji još i više. Kako to komentirate?

– Nitko od učenika strukovnih škola ne bi smio biti uskraćen za taj dio obrazovanja koji je i od iznimnog identitetskog značaja ne samo za svakog pojedinca, nego i za svako društvo, odnosno za svaku državu.


Danas s medijima i društvenim mrežama u kojima manipulativno nametnute percepcije prevladavaju nad znanstveno utvrđenim činjenicama, čak do te mjere da elementarne činjenice postaju upitne, Povijest kao nastavni predmet u školi čini se važniji nego ikada.



dr. sc. Ante Nazor


• Zašto je proučavanje i poznavanje prošlosti važno za kritičko sagledavanje sadašnjosti i donošenje odluka i stavova koji bi trebali rezultirati pravednijom i boljom budućnošću?

– Samo cjelovitim proučavanjem povijesti na temelju provjerenih podataka o pojedinim događajima i procesima mladi mogu steći znanje potrebno za utemeljeniju kritičku raščlambu sadašnjice kao zaloga za bolju budućnost. Upravo je zbog toga uloga nastave Povijesti u školama iznimna. Ali bi se i satnica predmeta Povijest trebala uskladiti s tom spoznajom.


Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske odobrilo je udžbenike iz povijesti za prvi razred trogodišnjih i četverogodišnjih strukovnih škola.


Udžbenik „Sat Povijesti 1” možete prelistati ovdje.

Udžbenik „Stoljeća hrvatske povijesti” možete prelistati ovdje.

TAGOVI

srednje strukovne škole
udžbenici