ŠKOLSKI PERISKOP
INTERVJU

30. listopada 2025.

Zašto učitelji, odgajatelji, a najviše djeca obožavaju „Čajanku s tetom Julijom“?

Svoju ljubav prema engleskoj spisateljici Juliji Donaldson karlovačka učiteljica Maja Pignar Mijović pretočila je u projekt koji danas okuplja gotovo dvije tisuće zaljubljenika, a provodi se u školama i vrtićima u Hrvatskoj i izvan nje.

S Majom Pignar Mijović, učiteljicom mentoricom koja ima više od dvadeset osam godina radnog iskustva i zaposlena je u karlovačkoj OŠ „Braća Seljan”, razgovarali smo o njenom autorskom projektu „Čajanka s tetom Julijom” koji je omiljen među učiteljima i odgajateljima u Hrvatskoj i izvan nje.


Učiteljica Maja sustavno se bavi problematikom (ne)čitanja posljednjih dvadesetak godina svog profesionalnog rada, a i privatno je strastvena čitateljica – članica Čitateljskog kluba „Luda čajanka” u Karlovcu. Svoje ideje, iskustvo i znanje dijeli pišući stručne članke te držeći predavanja i edukacije za učitelje. Jedna je od 522 najbolja odgojno-obrazovna djelatnika u školskoj godini 2024./2025. koje povodom Dana učitelja imenuje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. 


„Čajanka s tetom Julijom” je autorski projekt Maje Pignar Mijović


Maja je idejna začetnica i pokretačica grupe „Čajanka s tetom Julijom” namijenjene učiteljima razredne nastave, školskim knjižničarima i odgajateljima (posebno predškolskih programa) koja na Facebooku trenutno okuplja više od 1600 članova.


Cilj je upoznati i čitati isključivo djela dječje književnice Julije Donaldson, poticati učenike na dugotrajno čitanje, razvijati ljubav prema knjigama te afirmirati knjigu i priču kao motivacijsko sredstvo za različite i mnogobrojne aktivnosti.



Projekt je zamišljen kao putovanje kroz književni svijet Julije Donaldson


• Kako je sve počelo? Zašto baš književnica Julia Donaldson?

– Ako se vratim baš na početke, počelo je prije petnaestak godina, kada smo kao obitelj s malim djetetom otkrili Grubzona – lik iz slikovnice Julije Donaldson. Pročitavši ga, svi smo se oduševili i postali strastveni čitatelji njezinih slikovnica, ali i kupci, te danas čuvamo svoju pozamašnu kolekciju slikovnica. Njezine slikovnice obilježile su djetinjstvo mog djeteta pa sam željela s tim pričama upoznati i učenike generacije koju sam tada, prije pet godina, primila u prvi razred.

Dodatno me na osmišljavanje projekta potaknula i anketa koju sam provela u tadašnja dva prva razreda, školske godine 2021./2022.


Istraživanje čitateljskih navika i aktivnosti učenika na samom polasku u prvi razred osnovne škole pokazalo je da postoje mnoga djeca kojima odrasli uopće ne čitaju, a zapanjilo me i otkriće da mnoga djeca nemaju vlastitu slikovnicu.


Poželjela sam da se to promijeni razvijanjem čitateljskih aktivnosti uz djela književnice čije će se priče djeci svidjeti, koje su lako pamtljive jer su pisane u stihu i rimi, a bogato su i krasno ilustrirane. Važno mi je bilo da to budu slikovnice koje će i učitelje i učenike u učionici nasmijati, ali i poučiti. Julia Donaldson bila je pravi izbor.



„Grubzon” nas je poveo na putovanje koje još traje


• Koji je koncept „Čajanke”?

– „Čajanka s tetom Julijom” predviđa čitanje isključivo slikovnica navedene autorice. Važno je da se nakon čitanja u razgovoru s učenicima analizira djelo radi razvoja komunikacijskih vještina učenika te poticanja na uključivanje, zaključivanje i povezivanje sa svakodnevnim životnim situacijama.


Tijekom nastavnog sata poželjno je da se pomoću nekog listića provede sinteza razgovora, a ono čemu se svi najviše vesele jest kreativni zadatak povezan s pročitanom pričom.


S prošlom generacijom učenika provodila sam ovaj projekt do kraja četvrtog razreda jer su ga sami učenici tražili, a ako netko slučajno pomisli da su trećaši i četvrtaši „preveliki” za slikovnice, vara se jer se svaka priča, pa i slikovnica, može prilagoditi planiranim kurikulskim ishodima, u konačnici i samoj djeci. Na samom kraju okupimo se i zajedno popijemo mirisni topli čaj iz omiljene šalice, koju svaki učenik ima.



Učenici uživaju u čaju iz svojih najdražih šalica


Tijekom rada na projektu učenici kroz različite aktivnosti upoznaju i domovinu Julie Donaldson, kulturu ispijanja čaja u Velikoj Britaniji tzv. „čaj u pet“. Ovaj smo projekt kroz priču povezivali s još jednim autorskim projektom „Put putujem“ koji sam provodila u učionici tri godine. Mjesecima smo „boravili“ u Velikoj Britaniji upoznavajući glazbu, znamenitosti, običaje, zanimljivosti te zemlje.



Najveće veselje izaziva kreativni zadatak koji slijedi nakon čitanja priče


• Koji je uvjet za uključivanje u grupu te gdje i kako učiteljice nabavljaju knjige J. Donaldson?

– Budući da je je pokrovitelj ovog projekta već petu godinu zaredom Udruga hrvatskih učitelja razredne nastave Zvono, svatko će na početku uključivanja u grupu odgovoriti na nekoliko pitanja, a potom će pročitati pravila te ispuniti obrazac za sudjelovanje.


Potrebno je pročitati najmanje pet slikovnica J. Donaldson, osmisliti aktivnosti, popiti čaj te uz kratak opis i nekoliko fotografija podijeliti svoje iskustvo s ostalima.


Oni koji žele potvrdu o radu na projektu – koju izdaje Udruga – dodatno ispunjavaju priloženi obrazac. Sudionici u projektu snalaze se na različite načine pri nabavi knjiga: posjećuju mjesne narodne knjižnice, pojedine školske knjižnice nastoje pribaviti pokoji primjerak, kolegice kupuju slikovnice na sajmovima knjiga i slično. Prije nekoliko godina, tijekom Međunarodnog dana darivanja knjiga, dobili smo na dar Julijinu slikovnicu iz zagrebačke OŠ kralja Tomislava! Kolegica učiteljica Iva Erak iz poslala nam je na poklon slikovnicu Julie Donaldson „Knjige drage kuhar Drage“ jer se i sama uključila u projekt, koji su zavoljeli njeni učenici, a i ona sama. „Čajanka“ nas je povezala i upoznala na jednom stručnom skupu u Opatiji.



U znak zahvalnosti, dobili su slikovnicu „Knjige drage kuhar Drage”


• Koliko je bogata zbirka materijala koje učiteljice izrađuju?

– U FB grupi mogu se naći zaista brojni prijedlozi aktivnosti, materijali u obliku raznih nastavnih listića koje su kolegice same izradile te nesebično ustupile i podijelile na korištenje. Svatko može naći ponešto za sebe ili jednostavno poticaj da sami nešto izrade. Zahvaljujem svima koji nesebično dijele i nadahnjuju druge i hvala što vole „Čajanku”.


• U projektu osim škola sudjeluju i vrtići. Kako je do toga došlo?


– U projekt su već treću godinu uključena oba dječja vrtića Grada Karlovca (DV Četiri rijeke i DV Karlovac) s kojima uspješno surađujem. Predložila sam im uključivanje u projekt i pozvala ih na suradnju baš kako bi se radilo na razvoju i poticanju predčitačkih vještina. Poznato je da su odgajatelji ujedno i vrlo kreativni u što se mogu uvjeriti svi koji gledaju i čitaju objave odgajatelja u grupi.



U projekt su uključeni DV Četiri rijeke i DV Karlovac


Zbog drugačije organizacije rada vrtića u odnosu na škole – u nekim vrtićima organiziraju prave male rituale ispijanja čaja uz lijepe starinske šalice, čajnike i heklane tabletiće.


Lijepo je kada u prve razrede naše škole dođu djeca koja su u projektnim aktivnostima sudjelovala već kao predškolarci. To je dokaz kako se oba sustava mogu povezati i međusobno uspješno surađivati, a tomu i trebamo težiti.



Djeca u vrtićima ispijaju čaj uz starinske šalice i heklane tabletiće


• No „Čajanka” se proširila i izvan granica naše zemlje?

– Projekt prati i velik broj promatrača i sudionika iz okolnih zemalja: Slovenije, BiH, Crne Gore, Srbije… Predivna suradnja i primjer kako su jedna priča, jedan projekt i jedna predstava povezali OŠ Metlika iz Metlike u Sloveniji i karlovačku OŠ „Braća Seljan” – prije godinu dana u svojoj školi ugostili smo njihovu malu školsku dramsku družinu te se povezali s Gradskom knjižnicom „Ivan Goran Kovačić“ u kojoj su izveli predstavu „Grubzon” na slovenskom jeziku. Inače je Gradska knjižnica „Ivan Goran Kovačić” središnja knjižnica Slovenaca u Republici Hrvatskoj.



„Čajanka” se proširila izvan granica Lijepe naše


• Radite li evaluaciju projekta? Što kažu učenici?

– Nakon svake školske godine u anonimnoj anketi pitam učenike kako im je bilo, a oni zdušno odgovaraju i pišu da im je bilo ugodno, super zanimljivo, zabavno, sjajno, veselo… Pišu da su se osjećali vrijedno, motivirano, kreativno, da vole miris čaja, smijeh, listiće, kreativne zadatke, poučne priče… Jedna djevojčica je napisala da iako voli čitati, još uvijek rado sluša kad da joj čita netko drugi pa su joj zato sve čajanke super. Neki su projekt ocijenili ocjenom „plus pet”, a neki desetkom.


Za mene su to sve jako vrijedna saznanja, a najviše me veseli kada pročitam da su nekima roditelji kupili pokoju Julijinu slikovnicu, a neki ih redovito posuđuju u bibliobusu ili mjesnoj knjižnici.



Najljepši trenuci dolaze s djecom koja vole knjige i čajanke


Uvijek me razveseli kada se s kolegicama i kolegama sudionicima projekta upoznajem na terenskoj nastavi, izletima, stručnim skupovima… Neki mi samoinicijativno priđu, žele se upoznati, razgovarati o projektu… I na kraju, ali ne manje važno, u cijeloj priči značajna je i uloga te podrška ravnateljice škole Jasmine Budinski kojoj iskreno zahvaljujem.



Ove godine „Čajanka s tetom Julijom” slavi peti rođendan


TAGOVI

čajanka s tetom Julijom
Maja Pignar Mijović
OŠ Braća Seljan