ŠKOLSKI PERISKOP
INTERVJU

31. siječnja 2024.

Važnost, snaga i moć tišine u učionici

Tišina potiče djecu i odrasle na opuštanje, usmjeravanje pozornosti na zvukove i pokrete te unutarnji mir

Zašto i kako igre tišine primjenjuje u svakodnevnoj praksi objasnila nam je učiteljica i Montessori odgajateljica Lara Branilović zaposlena u OŠ Središće u Zagrebu.

U Montessori pedagogiji tišina nije samo nestanak buke. Ona označava složeniji koncept koji potiče djecu i odrasle na opuštanje, usmjeravanje pozornosti na zvukove i pokrete te unutarnji mir. Maria Montessori otkrila je da djeci odgovara tišina koju su sami postigli te je smatrala da se ona može postići vježbom, točnije igrama tišine. Igre tišine jedno su od temeljnih načela Montessori pedagogije. One nisu duge, obuhvaćaju što više osjetila, provode se sa što manje govora, s naglaskom na mirno izvođenje pokreta.
Kada obično provodite igre tišine u učionici?
Igre tišine obično provodim na početku radnog dana kako bi se djeca opustila prije aktivnosti koje im slijede te odmaknula od jutarnje užurbanosti i buke. Ako se provode odmah ujutro, često nam mogu poslužiti i kao motivacija za novu nastavnu temu.
Ima li smisla provesti igru tišine usred radnog dana?
Da. Igre tišine ne moramo nužno provoditi odmah ujutro prije početka ostalih aktivnosti. Nekada ih možemo provesti i usred dana kada vidimo da je djeci potrebna stanka i vrijeme za opuštanje.
Jeste li primijetili promjene na učenicima otkad redovito provodite igre tišine?
U razredu provodim igre tišine uglavnom ujutro te ih pokušavam povezati s nastavnom temom koja nam slijedi taj sat. Primijetila sam da djeci odgovara mir s kojim kreću u novi radni dan te da su nakon igre tišine opušteni i otvoreniji za rad.
Koja je najveća vrijednost trenutaka tišine za učenike?
Važnost igre tišine ne leži samo u prestanku buke već i u razvoju dječje samoregulacije. Djeca uče kako sudjelovati u vježbama tišine i uživati u tom iskustvu, čime se gradi njihova sposobnost koncentracije i mirnog suočavanja s izazovima.
Koliko je važno da učitelj (odgojitelj, roditelj) i sâm iskusi vrijednost i važnost tišine?
Prije nego što s djecom krene provoditi igre tišine, učitelju, odgojitelju ili roditelju važno je da i sâm iskusi tišinu. Odrasla osoba treba biti mirna i sabrana te primjer djeci tijekom igre tišine.
Kako djecu pridobiti da vas gledaju i slušaju u tišini?
Na početku, kada tek uvodimo igre tišine, objašnjavamo i pokazujemo njihovo izvođenje. Kasnije uvodimo igre tišine sa što manje govora jer djeca na temelju naših pokreta znaju što trebaju činiti.
A što ako igra tišine ne uspije i svi se glasno posvađaju?
Neke igre tišine neće uspjeti i to je u redu. Unatoč tomu treba ih ponavljati jer na taj način djeca uče kako sudjelovati u igrama tišine te kako uživati u tišini.
Imate li neki savjet, preporuku za učitelje koji se tek žele okušati u igrama tišine?
Pri planiranju igre tišine pripazite na dob djece za koju organizirate vježbu te da ona slijedi i ostala načela Montessori pedagogije. Budite kreativni u osmišljavanju novih igara tišine te uživajte u njihovu provođenju.

TAGOVI

intervju
montessori pedagogija
razredna nastava