
23. siječnja 2025.
U Ludbregu učenici uče u Newtonovim sobama i simulatoru leta

Problemi poput nedostatka modernih prostora za STEM obrazovanje i aktivnosti, nepostojanja odgovarajuće opremljenih STEM učionica, želje za nadogradnjom znanja i vještina učitelja, odgojno-obrazovnih radnika i učenika u STEM području, smanjenih mogućnosti za učenike u postojećem osnovnoškolskom obrazovnom sustavu potaknuli su skupinu entuzijasta iz Grada Ludbrega da na raspisani natječaj u sklopu EEA fondova prijave projekt kojim će ojačati učitelje STEM predmeta kako bi novostečeno znanje prenijeli na učenike u modrenom prostoru, s inovativnom tehnologijom i inovativnim metodama rada. Tako je nastao Regionalni znanstveni centar za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje u STEM području - Lori, jedan od najvećih projekata u povijesti Ludbrega čija je realizacija u 85-postotnom iznosu financirana iz Financijskog mehanizma Europskoga gospodarskog prostora, dok je preostali iznos osiguran iz državnog proračuna.
Obrazovanje po Newtonu
Ludbreg je tako postao prvi grad u Hrvatskoj koji je dobio Newtonove sobe – u kojima se obrazovanje iz područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike osigurava u posebno opremljenom, inspirativnom okruženju za učenje.
Osim Grada Ludbrega partneri u programu bili su OŠ Ludbreg, OŠ Veliki Bukovec, OŠ Sveti Đurđ, Međimursko veleučilište, Varaždinska županija i norveška neprofitna udruga FIRST Scandinavia kao osnivač i administrator obrazovanja po Newtonovim načelima. RZC LORI otvoren je u travnju 2024.
Učenici i učitelji svih škola iz Varaždinske županije, kao i škola s područja cijele Hrvatske, dobili su na raspolaganje suvremeno uređeni centar u kojem će nova znanja i vještine iz matematike, kemije, fizike, tehničke kulture i informatike stjecati na dinamičan i praktičan način u Newtonovim sobama.
Riječ je o prvim takvim učionicama u Hrvatskoj, koja se pridružila obrazovanja po Newtonovim načelima prisutnom u šesnaest država svijeta i osmišljenom u Norveškoj, a čija je posebnost – između ostaloga – simulator letenja.
Ravnateljica Centra Željka Marković-Bilić rekla je kako je ostvareno više od četiristo sati edukacija. Naime, učitelji su prepoznali potencijal pa su odlučili podržati viziju predstavnika Grada koji su prijavili projekt imajući na umu učenike i neizvjesnu i promjenjivu budućnost, stoga se nije moglo čekati da se nešto samo dogodi.
Prepoznali smo kako je vrijeme da krenemo mijenjati ustaljene norme i raditi na tome da naši učenici postanu građani budućnosti.
Kada smo odlazili na edukacije? Poslije nastave, subotama, za vrijeme školskih praznika… Dogovarali smo datume, slagali rasporede, redovito odlazili u Varaždin dva mjeseca… Postali smo ekipa koja je motivirana za drukčiji rad s djecom, ekipa koja preuzima inicijativu i traži rješenja te se u zajedničkom radu zabavlja. – rekla je na otvorenju ravnateljica Željka Marković-Bilić.
Problemska nastava i rasprava
Nekoliko mjeseci kasnije provjerili smo jesu li se stvari „zakotrljale” i ide li sve prema planu u Centru LORI.
‒ Nastava se provodi unutar matematičkih modula: Roboti i opseg, Na krilima brojeva, dok su moduli za nastavu Kemije: Polimerna zabava i Održiva zrakoplovna goriva; za Informatiku: Potraga i spašavanje i Misija potrage za izgubljenim kraljevskim blagom; za Tehničku kulturu: Ekokuća i 3D svijet: savršeno mjesto neograničenih mogućnosti; a za Fiziku: Istražujemo energiju.
Moduli su prvenstveno namijenjeni učenicima osnovne škole, od četvrtog razreda nadalje, ali i početnim razredima srednjih škola. Svi se moduli nadovezuju na kurikule nastavnih predmeta, oni su zapravo nadogradnja onoga što učenici uče u školi, ali sada uz pomoć moderne tehnologije koja učenicima uglavnom nije dostupna u školama.
Osnovni je cilj potaknuti zanimanje učenika za bavljenje STEM predmetima na njima blizak i zabavan način jer koncept obrazovanja po Newtonu temelji se na zamisli da je svaki učenik nadaren za nešto, ali mu treba dati dovoljno vremena i poticati ga da do rješenja dođe na svoj način.
Dakle, kreativno rješavanje problema i izlaženje iz okvira koje nameće sustav nešto je na čemu se inzistira, kao i na problemskoj nastavi i raspravi. Posebnu pažnju svih posjetitelja svakako plijene virtualni simulatori leta tvrtke Boeing ‒ interaktivno iskustvo koje učenicima omogućuje eksperimentiranje i istraživanje koncepata iz različitih STEM disciplina na siguran i kontroliran način. Mogu simulirati stvarne scenarije koji bi inače bili teško izvedivi ili opasni za izvođenje u učionici.
Omogućuje to učenicima praktičnu primjenu teorije u praksi. U simulacijama učenici mogu testirati svoje hipoteze, promatrati rezultate eksperimenata i izvoditi zaključke, što potiče kritičko razmišljanje i vještine rješavanje problema.
Simulacije su prilagodljive različitim razinama znanja i sposobnostima učenika te omogućuju pristup materijalima s bilo kojeg mjesta s internetskom vezom, što čini STEM nastavu pristupačnijom i omogućuje diferencirano učenje.
Učitelji prepoznali projekt
Učitelji su moderatori aktivnosti, nadgledaju rad, vode grupu i ključni su u nastojanju da učenici iz Centra odu s pozitivnim iskustvom učenja.
‒ Škole nam se obraćaju s upitima za dolazak, sad u drugom polugodištu bit će ih više nego u prvome jer se terenska nastava u pravilu još uvijek planira za proljeće. Imamo najavljene grupe iz naše županije, kao i iz susjednih, ali i iz Osječko-baranjske županije, što govori da su nas kolege učitelji prepoznali kao mjesto koje provodi terensku nastavu koju treba iskusiti. – rekla je ravnateljica Marković-Bilić te pojasnila kako osim koncepta obrazovanja po Newtonu u LORI-ju provode i druge projekte iz STEM područja namijenjene predškolcima i učenicima razredne nastave.
Tako promiču STEM predmete i potiču djecu da im pristupaju bez straha te razbiju mit da su Prirodoslovlje, Matematika, Kemija, Biologija ili Fizika nastavni predmeti koji su „teški” i ne mogu se naučiti. Također ispunjavaju jedan od ciljeva LORI-ja ‒ praćenje učenika kroz cijelu „vertikalu”, od predškole do srednje škole, uz osiguravanje dovoljno iskustava kojima će ih zainteresirati da ostanu u STEM-u. Želimo se početi okretati i umjetnosti kako bismo još više naglasili koliko je kreativnost važna u edukaciji.
‒ Učitelji koji su se uključili u rad LORI-ja, ili održavanjem programa ili dovođenjem svojih učenika, pokazali su da su upravo oni sami ta promjena koju želimo vidjeti u svijetu. Na tome im iskreno čestitam! – završila je ravnateljica centra LORI.















TAGOVI