
12. ožujka 2025.
Tjedan učenja i otkrića u OŠ Pantovčak, SŠ Bedekovčina i na FER-u
Pišu: Marina Moćan i Danijela Takač, OŠ Pantovčak, Zagreb

Naša prva Aktivnost učenja, poučavanja i obuke (LTTA 1) u Hrvatskoj bila je nadahnjujuće iskustvo za učenike i učitelje koje ih je uistinu obogatilo. Održana je u dvjema školama ‒ OŠ Pantovčak i Srednjoj školi Bedekovčina te na Fakultetu elektrotehnike i računarstva (FER). Aktivnosti su bile usredotočene na produbljivanje našeg razumijevanja umjetne inteligencije (UI) i njezinih primjena u obrazovanju i šire. U spoju predavanja, radionica, praktičnih aktivnosti i kulturnih iskustava sudionici su stekli vrijedne uvide u način na koji UI prikuplja i obrađuje informacije te u njezine potencijale i ograničenja.
Darovi i rukotvorine
Tjedan je započeo toplom dobrodošlicom učenika OŠ Pantovčak koji su pokazali svoje talente i gostima uručili posebne hrvatske darove i rukotvorine. Zbog tog srdačnog uvoda svi su se sudionici osjećali kao kod kuće. Nakon ceremonije učenici su vodili aktivnosti s ciljem upoznavanja i olakšavanja komunikacije i stvaranja opuštenije atmosfere. Aktivnosti su osmislili sami učenici: glazbene stolice, prezentaciju o Hrvatskoj i zabavnu inačicu igre Bingo, u kojoj su sudionici trebali pronaći druge sudionike sličnih interesa, te plesnu točku. Navedene aktivnosti bile su fantastičan način za postavljanje pozitivnog i suradničkog tona za tjedan pred nama.
Učenici su vodili aktivnosti s ciljem stvaranja opuštenije atmosfere
Ograničenja i stvarne primjene UI-ja
Prvo akademsko izlaganje bilo je online predavanje dr. Kristijana Lenca o povijesti umjetne inteligencije uz uvođenje ključnih koncepata poput Turingova testa, podrijetla UI-ja i nedavnih dostignuća u strojnom učenju. Ovo predavanje postavilo je temelje za tjedan pružajući i učenicima i učiteljima snažan povijesni kontekst. Kasnije su svi sudjelovali u TikTok UI videoizazovu, u kojem su istraživali kreativne načine primjene UI-ja u stvaranju videa. Svi videozapisi podijeljeni su na Padletu pokazujući raznolike mogućnosti koje UI nudi za pripovijedanje i obrazovanje. Naš posjet Fakultetu elektrotehnike i računarstva uključivao je predavanje i dvije radionice. Uvodno predavanje održao je Marko Horvat, koji se osvrnuo na ključne koncepte iz prethodnog dana ističući ograničenja i stvarne primjene UI-ja. Najupečatljivije i fascinantno iskustvo za sudionike bila je demonstracija UI modificirane snimke Tour de Francea.
Na FER-u su se održavala zanimljiva predavanja i dvije radionice
„Prevari računalo”
Radionica „Prevari računalo” uvela je sudionike u razumijevanje koncepta kako UI uči ponavljanjem. Igrajući igre poput Majmuna&Krokodila i šaha, učenici i učitelji prvo su uočili kako UI postaje bolja stjecanjem iskustva. Dan je završio sesijom Matchbox UI-ja, gdje su sudionici igrali križić kružić kako bi razumjeli način na koji UI prilagođava svoje strategije i s vremenom uči uvijek pobijediti. Ova jednostavna, ali učinkovita vježba ilustrirala je i približila razumijevanje strojnog učenja.
Igrajući igre poput Majmuna&Krokodila, sudionici su uočili kako UI postaje bolja stjecanjem iskustva
Pripovijedanje i kreativno učenje
Sudionici su stjecali iskustva na različitim radionicama kao što je „UI za pripovijedanje” koju je održala Arjana Blažić. Radionica je potaknula učenike i učitelje na upotrebu UI alata kako bi oživjeli svoje ideje putem stripova, videa, podcasta pa čak i pjesama. Raznovrsni kreativni rezultati istaknuli su potencijal UI-ja za poboljšanje pripovijedanja i kreativnog učenja.
Na radionici „Zašto svijetu treba UI”, koju je vodila Marina Banov, učenici i nastavnici raspravljali su o ulozi UI-ja u društvu. Ova interaktivna sesija potaknula je kritičko razmišljanje o prednostima UI-ja i etičkim aspektima.
Uslijedile su radionice o hrvatskim izumima, o hrvatskoj kulturi i tradiciji na kojima su se sudionici upoznali s poviješću kravate uz praktičnu demonstraciju vještine vezanja kravate. To je bio zabavan i zanimljiv način za učenje o hrvatskoj baštini. Vrhunac tjedna bila je radionica s Brandonom Kochom, koji je objasnio kako računala uče. Sudionike je angažirao jednostavnom aktivnošću sortiranja brojeva pokazavši kako ponavljanje i obrasci čine osnovu UI programiranja. Njegovo objašnjenje prediktivnih sposobnosti UI-ja i stvarna iskustva u razvoju UI-ja za računovodstvo bili su posebno inspirativni.
Posjet Plitvičkim jezerima
Uslijedila je radionica „Pronađi UI prevaranta” s Kristijanom Lencom. Učenici i nastavnici postavljali su pitanja za UI chatbotove kao što su ChatGPT i Gemini. Odgovori su zatim pomiješani s učeničkim odgovorima, a sudionici su morali pogoditi koje je generirao UI.
Mnogi su bili iznenađeni koliko UI može biti uvjerljiv čineći ovu vježbu izvrsnom za digitalnu pismenost i kritičko razmišljanje.
Za kraj tjedna grupa je posjetila Nacionalni park „Plitvička jezera”, zadivljujuće prirodno čudo. Iako nije izravno povezano s UI-jem, ovo iskustvo potaknulo je rasprave o ulozi UI-ja u očuvanju okoliša, primjerice korištenje strojnog učenja za praćenje divljih životinja i za klimatske prognoze, ali i utjecaj upotrebe UI-ja na okoliš.
UI se stalno mijenja
Najvrjednija lekcija iz ove LTTA-a bilo je shvaćanje da UI stalno evoluira i oblikuje razne industrije ‒ od medicine i obrazovanja do poljoprivrede i bankarstva.
Glavni zaključak Tjedna učenja i otkrića je da UI stalno evoluira i oblikuje razne industrije
Potencijal pozitivnog utjecaja UI-ja na društvo zaista je ogroman, no ključno je da učenici i nastavnici razumiju i njegove sposobnosti i ograničenja.
Ovaj tjedan bio je nevjerojatno uspješan, uz jačanje međunarodne suradnje i produbljivanje našeg znanja o UI-ju na zanimljive i praktične načine. Dok se vraćamo u svoje škole, nosimo sa sobom nove ideje, vještine i uzbuđenje za daljnje istraživanje uloge UI-ja u obrazovanju.
Ishodi učenja za učenike:
1. Razumijevanje osnova UI-ja: Učenici će moći objasniti osnovne pojmove umjetne inteligencije, uključujući povijest, primjene i ključne koncepte poput strojnog učenja i algoritama.
2. Primjena UI alata: Učenici će naučiti kako se koristiti UI alatima za stvaranje kreativnih sadržaja kao što su snimanje videa, izrada stripova, pisanje pjesme.
3. Kritičko razmišljanje: Učenici će razviti sposobnost kritičkog razmišljanja o etičkim pitanjima i prednostima primjene UI-ja u društvu sudjelujući u debati o ulozi UI-ja u svakodnevnom životu.
4. Digitalna pismenost: Učenici će poboljšati svoju digitalnu pismenost aktivnostima kao što su „Spot the AI Imposter” koje će ih naučiti razlikovati ljudske odgovore od onih generiranih UI-jem.
5. Suradnja i timski rad: Učenici će usavršiti vještine timskog rada i suradnje u grupnim aktivnostima i projektima razvijajući socijalne i komunikacijske vještine.
6. Povezanost s prirodom: Učenici će razumjeti važnost očuvanja okoliša i kako se UI može primijeniti u rješavanju problema povezanih s klimatskim promjenama i zaštitom prirodnih resursa.
Ishodi učenja za učitelje:
1. Osvježavanje znanja o UI-ju: Učitelji će steći dublje razumijevanje umjetne inteligencije, uključujući suvremene tehnologije i kako ih integrirati u obrazovni proces.
2. Razvoj metodologija podučavanja: Učitelji će naučiti nove metode poučavanja, uključujući PBL (Project-Based Learning), IBL (Inquiry-Based Learning) i Game-Based Learning, koje će primijeniti u svojim razredima.
3. Kreiranje obrazovnih resursa: Učitelji će biti osposobljeni za izradu vlastitih obrazovnih materijala i alata koji koriste UI, čime će poboljšati kvalitetu obrazovanja i sudjelovanja učenika u nastavnom procesu.
4. Integracija multikulturalnosti: Učitelji će razviti strategije za promicanje uključivosti i raznolikosti u učionici služeći se UI-jem kao alatom za razumijevanje zajedničkih vrijednosti među različitim kulturama.
5. Povezivanje s industrijom: Učitelji će usvojiti vještine za povezivanje učenika s industrijom i stručnjacima pružajući učenicima prilike za praktične projekte i iskustva.
6. Osvještavanje o etici UI-ja: Učitelji će se educirati o etičkim i društvenim posljedicama upotrebe UI-ja, što će im omogućiti obrađivanje tih pitanja s učenicima na odgovoran i informiran način.
TAGOVI