ŠKOLSKI PERISKOP
AKTUALNO

17. srpnja 2024.

Što stvarno znači promjena školskog kalendara?

Na stranici e-Savjetovanja u tijeku je javno savjetovanje s javnošću o izmjeni Odluke o početku i završetku nastavne godine, broju radnih dana i trajanju odmora učenika osnovnih i srednjih škola za školsku godinu 2024./2025. Rok zaprimanja komentara jest sedam dana i istječe 19. srpnja. Povratna informacija bit će objavljena u sustavu e-Savjetovanja.

Velik je broj onih na čiji život i poslovanje utječe školski kalendar (trajanje nastavne godine, odnosno početak i završetak nastave, trajanje polugodišta i trajanje učeničkih odmora te broj radnih dana u osnovnim i srednjim školama). 

Problem je puno kompleksniji od toga koji će to ponedjeljak u rujnu biti te svaka izmjena ranije najavljenog datuma početka nastave za sobom povlači niz promjena koje nisu uvijek bezbolne ni lako izvedive. 

U ožujku ove godine Ministarstvo je objavilo prijedlog o školskom kalendaru za 2024./2025. godinu. Prema tom prijedlogu nastava je trebala započeti 2. rujna 2024. godine, a završiti 18. lipnja 2025., odnosno 23. svibnja za maturante. Tada je prijedlog prošao e-savjetovanje i zanimljivo je da su mnogi upozoravali upravo na datum početka nastavne godine te predlagali kasniji početak nastave. No to nije uzeto u obzir, a nakon javnog savjetovanja odluka je objavljena u Narodnim novinama. Samim time predloženi školski kalendar postao je služben i prema njemu su se počeli organizirati ostali procesi poput planiranja terenskih nastava, građevinskih i drugih zahvata na školskim zgradama, izrada materijala i podrške za učitelje, planiranje godišnjih odmora roditelja, ali i organizacija čuvanja djece mlađe školske dobi u tjednima prije, odnosno po završetku nastave. 

Prema najnovijem prijedlogu, o kojemu se sada još raspravlja, nastavna godina počinje tjedan dana kasnije, a taj će se tjedan nadoknaditi ukidanjem trećeg tjedna zimskih praznika. 

Tako bi nastava trebala početi 9. rujna, a završiti kako je i planirano 18. lipnja 2025., odnosno 23. svibnja za maturante.


Ravnatelji čekaju vijesti

Ravnatelj OŠ Milana Langa iz Bregane Igor Matijašić kaže kako ga ovakve stvari vraćaju u djetinjstvo – nekada se čekao „crtić” u 19.15 sati, a sada se otprilike u isto vrijeme čekaju vijesti o početku nastave.




– Ovakve stvari vraćaju me u doba djetinjstva. Kao klinci nestrpljivo smo čekali crtić prije spavanja, a sada kao ravnatelji nestrpljivo čekamo večernje vijesti kako bismo saznali najnovije informacije vezane uz naš posao. Naravno da nikakve službene obavijesti nisu došle u škole, naravno da smo već nastojali sve „posložiti” kao da počinjemo na samom početku rujna, naravno da znamo da se uvijek sve može promijeniti „potezom pera”. Ovo je samo jedna u nizu stvari koju doznajemo iz medija – zanima me samo kako bi čelnici nekih drugih ustanova reagirali da im se tako „uređuje” poslovanje. Osobno, pristalica sam „stare škole”, ranijeg početka i završetka nastavne godine (jer je u lipnju iznimno vruće) te jednog dužeg razdoblja zimskih praznika. I dalje ne shvaćam čemu služi (pre)kratki jesenski odmor vezan uz blagdan Svih svetih, zašto toliko dugo mora trajati proljetni odmor nakon Uskrsa, a sad je na vidjelo došlo i da ne mora uopće biti praznika u veljači. Kako god odlučili, volio bih da imamo kontinuitet i da se neke stvari znaju unaprijed kako bi se sve moglo detaljno isplanirati. 

Naravno da promjena neće suviše poremetiti rad škole, prosvjetni djelatnici sve će odraditi kao i uvijek, no ostaje dojam kao da se sa školstvom neprestano „loptamo”. 

Jasno je da smo zemlja koja puno toga bazira na turizmu i treba tomu podrediti određene stvari, no stalno se i kunemo da su nam djeca najvažnija i predstavljaju prioritet. 

Kakvu poruku šaljemo učenicima ako već donesene i potvrđene odluke mijenjamo preko noći? Pokazujemo li time odgovornost koja bi trebala biti svojstvena odraslim ljudima ili samo ležerno utvrđujemo da nam je, zapravo, svejedno?

Osnovna zamjerka tisuća učitelja okupljenih u nastavničke grupe mogla bi se svesti pod zajednički nazivnik „Zašto učitelj zadnji sazna i to iz medija?”, a mnogi među njima ističu činjenicu da su upravo iz redova učitelja dolazili prijedlozi o prolongiranju početka školske godine, no tada taj prijedlog nije uzet u razmatranje. Neopremljenost škola potrebnim klimatizacijskim uređajima podjednako je velik problem u lipnju kao i u rujnu – smatraju učitelji.


Promjena u poslovnim procesima

Što promjena ranije propisanog školskog kalendara znači za zaposlene u izdavačkim kućama – one čiji su poslovni procesi usko vezani za škole te ritam i raspored rada učitelja?

– Trenutak kad zazvoni zadnje školsko zvono i označi kraj nastave u tekućoj nastavnoj godini, urednicima je znak za početak završnog pregleda udžbenika i drugih obrazovnih materijala kako bi ih poslali u tisak da bi do početka sljedeće godine bili spremni za distribuciju do krajnjeg korisnika – učenika. Dobro isplanirana organizacija uredničkih poslova te slanje materijala u tisak na vrijeme preduvjeti su da se s početkom nove školske godine svi udžbenici i drugi obrazovni materijali nađu na školskim klupama. Tu su i ostali zaposlenici – skladište, distribucija, promotori… Navedena dinamika poslovanja značajno ovisi o školskom kalendaru. 

Ljeto je i vrijeme kada zaposlenici u izdavačkim kućama planiraju ne samo svoje poslovne obveze i zaduženja već i svoje godišnje odmore, a ako su roditelji djece školskog uzrasta, i njihov odmor, naravno, ovisi o školskom kalendaru. 

Svoje poslovne obveze trebaju uskladiti i s propisanim školskim kalendarom. Svako njegovo pomicanje remeti planirane poslovne procese. Neki od naših zaposlenika, posebno oni koji imaju djecu koja ove jeseni kreću u 1. razred, planirali su tada uzeti godišnje odmore kako bi bili s djecom i prema tome smo napravili rasporede. – rekla nam je mr. sc. Daniela Novoselić, direktorica nakladništva u Izdavačkoj kući Alfa. 


Radno ljeto

U uredništvima i skladištima Alfe ljeti je radno – sve što izdavačka kuća osmišljava, kreira i priprema za svoje korisnike – učitelje i učenike – usko je vezano upravo uz objavljeni školski kalendar.


– Svu metodičku podršku i godišnje kurikule prilagodili smo Odluci iz svibnja (NN 50/2023) ne sluteći da će doći do ovakvih promjena. Objava novih dokumenata za 2024./2025. godinu počela je već 24. lipnja, samo tri dana nakon završetka 2023./2024. nastavne godine, a neki su ih učitelji već i preuzeli.

Otisnuli smo nastavničke dnevnike i metodičke priručnike za učitelje koji bi prema novom prijedlogu mogli u stari papir. Mislim da učitelji jako dobro razumiju što to sve znači. 




Pričekat ćemo još koji dan da vidimo što nas čeka… – rekla nam je Tihana Bilešić, glavna urednica za razrednu nastavu i urednica za Hrvatski jezik u razrednoj nastavi u Izdavačkoj kući Alfa.


Želite li se uključiti u e-savjetovanje, to možete učiniti ovdje.

TAGOVI

razredna nastava
predmetna nastava
srednja škola
školski kalendar