UČITELJI PIŠU

15. rujna 2025.

Slabo razvijene čitalačke vještine i problem upravljanja vlastitim emocijama

Piše: Nika Druško, mag. prim. edu., OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Ivanec

Unatoč napretku tehnologije, čitalačke vještine učenika i dalje predstavljaju izazov u ostvarivanju kurikularnih ishoda.

Iako mnoga istraživanja pokazuju da umjetna inteligencija pozitivno utječe na motivaciju učenika te poboljšava njihova postignuća, većina učitelja još uvijek ističe problem slabo ili nedovoljno razvijenih čitalačkih vještina učenika. Dosadašnje iskustvo rada u učionici također pokazuje kako je najteže ostvariti ishode kurikula koji nalažu da učenik tumači književni ili obavijesni tekst na temelju čitateljskog iskustva te da čita tekst i povezuje ga s prethodnim znanjem i iskustvom.


Problem dubinskog čitanja usko je povezan s provođenjem mnogo vremena na društvenim mrežama, gdje su tekstovi često logički pojednostavljeni, no potrebno je osvijestiti da su digitalni sadržaji postali dio svakodnevice, stoga ih je važno primijeniti u prakse učenja i poučavanja.


Nadalje, broj učenika koji se nose s određenim mentalnim poteškoćama u stalnom je porastu, što zabrinjava, ali i otežava rad svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava.



Sve je više učenika kojima su čitalačke vještine nedovoljno razvijene


Opterećenje učitelja

Sve više učitelja osjeća dodatno radno opterećenje, narušavaju se međuljudski odnosi, a učitelji kao problem ističu nedostatnu društvenu potporu u suočavanju s teškoćama njihove svakodnevice. U skladu sa svim navedenim OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog izdvojila je dva cilja koja će nastojati ostvariti tijekom tri godine planiranih aktivnosti pod okriljem akreditacije Erasmus+. Protekle školske godine u mobilnostima koje je financirala Europska unija sudjelovalo je osam zaposlenika škole u okviru individualnih te osam učenika u okviru grupnih mobilnosti. Također je za sve zaposlenike škole organizirana dvodnevna edukacija koju su održali mjerodavni stručnjaci.



Osam djelatnika i osam učenika škole sudjelovalo je u EU mobilnostima


Međunarodna iskustva

U okviru prvog cilja, odnosno podizanja razine čitalačke pismenosti učenika primjenom novih metoda i alata u poučavanju, naši sudionici posjetili su škole i druge organizacije koje se bave unapređenjem nastave u Španjolskoj, Nizozemskoj, Slovačkoj i Italiji.



Sudionici su posjetili ustanove koje se bave unapređenjem nastave 


Najbolje evaluiranu metodu rada po povratku s mobilnosti implementirat ćemo u rad škole, čime ćemo doprinijeti većoj motivaciji učenika za čitanjem te će im se omogućiti sudjelovanje u budućim čitalačkim projektima na europskoj razini. 


Naime, sudjelovanjem u projektu Let's Book Trailers, koji je osmislila talijanska organizacija JUMP, našim je učenicima omogućeno kreativno predstavljanje dojmova pročitanih knjiga, a riječ je prije svega o izradi digitalnih najava književnih naslova. Osim što time razvijaju čitalačke vještine, učenici i učitelji razvijaju digitalne kompetencije iskorištavajući digitalne alate i internetske platforme u učenju i poučavanju. 



Učenici su imali priliku kreativno interpretirati književne dojmove


Iskustveno učenje i igra

Aktivnosti organizirane u okviru ostalih mobilnosti temelje se na iskustvenom učenju te igri koja značajno olakšava svladavanje dubinskog čitanja, a slobodan izbor tekstova i čitanje u društvu potiču na čitanje što više različitih knjiga.


Unapređenje socijalno-emocionalnih kompetencija zaposlenika škole radi poboljšanja mentalnog i emocionalnog zdravlja učenika drugi je cilj koji ivanečka škola nastoji ostvariti u okviru Erasmusove akreditacije.


U prvoj godini akreditacije dvije zaposlenice škole sudjelovale su na tečaju u portugalskom Funchalu, gdje su se upoznale s metodama i alatima koji pomažu u razumijevanju i upravljanju vlastitim emocijama te s načinima na koje je moguće poticati empatiju i razumijevanje među učenicima. Naučeno su po povratku podijelile s kolegama i u dogovoru s njima primjenjuju određene metode u nastavi. 



Zaposlenice škole sudjelovale su na tečaju u portugalskom Funchalu


Važnost emocionalne inteligencije

Prepoznavanje važnosti razumijevanja pojma emocionalne inteligencije i njezina utjecaja na pozitivnu radnu kulturu u školi glavni je ishod dvodnevnog tečaja koji su za sve zaposlenike škole održali članovi bečke organizacije Milat, stručnjaci u područjima društvenih znanosti. Također su učitelji i stručni suradnici ivanečke škole imali priliku bolje upoznati jedni druge, što je doprinijelo zbližavanju i boljoj komunikaciji kao preduvjetima buduće suradnje.


Predavanje o povezanosti emocionalne inteligencije i školske kulture

TAGOVI

umjetna inteligencija
čitalačke vještine
upravljanje emocijama
erasmus+
OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog