05. svibnja 2025.
Školski prostor kao platno za izražavanje mladih talenata
Natalija Stipetić Čus autorica je brojnih udžbenika, ovih dana završava Alfin udžbenik za Likovnu kulturu za učenike u Bosni i Hercegovini, mentorica je studentima Akademije likovnih umjetnosti, a cijeli svoj radni vijek provela je u OŠ Pavleka Miškine u Zagrebu gdje i danas radi te kaže da nikada ne bi mijenjala svoj posao. Razgovarali smo s Natalijom u kabinetu za Likovnu kulturu u potkrovlju školske zgrade. Svaki stolac, slika na zidu, grafika, skulptura, mural, ormari, učiteljska katedra… sve ima svoju priču i krije neku zanimljivost. Osim unutrašnjosti škole oslikani su i vanjski zidovi u dvorištu.
Oslikani vanjski zidovi u dvorištu škole
Ugodan prostor
– Ovo je moj svijet i ovdje se osjećam najbolje. Namještaj je star, ali udoban i vrijedan. Kada se obnavljalo potkrovlje, molila sam da ništa ne bace. Naime, neke sam ormare uredila s učenicima. Stvorili smo prostor u kojem nam je ugodno boraviti i to je jako važno. – ispričala je Natalija.
Iako je uređenje interijera škole obično u zaduženju i tjednoj normi učitelja likovne kulture, neke ideje dali su sami učenici i Natalija ih je rado prihvatila.
Prostor u potkrovlju koje je Natalija uredila zajedno s učenicima
– Na zidovima i stupovima škole počele su se pojavljivati ružne poruke i natpisi koji spadaju u kategoriju govora mržnje. Prihvatila sam inicijativu dviju učenica, tada šestašica, koje su predložile da obojimo stupove u učionici. Nakon što smo to učinili, primijetili smo da nitko više ne šara po tim mjestima. Pretpostavka da učenici neće uništavati prostor koji su sami uredili pokazala se točnom.
To nam je dalo poticaj da nastavimo dalje. – rekla je Natalija.
Europski trg u podrumu
U njihovoj su školi potkrovlje i podrum nekako najpogodniji za učeničko uređivanje pa je tako u podrumu uređen Europski trg – učenici su oslikali zidove najpoznatijim europskim građevinama u suradnji i uz poticaj nastavnice latinskog jezika Martine Hrdalo.
Zidovi u podrumu oslikani su najpoznatijim europskim građevinama
Natalija se sa svojim učenicima redovito uključuje ne samo u školske projekte i suradnju s kolegama već i u razne projekte i suradnje s lokalnom, ali i širom društvenom zajednicom. U susjedstvu škole nalazi se Zbirka Vjenceslava Richtera i Nade Kareš Richter čija povijest počinje 1980., kada su Vjenceslav Richter i njegova supruga Nada Kareš Richter gradu Zagrebu darovali umjetničke radove i obiteljsku kuću želeći da se osnuje mjesto na kojem će se proučavati konstruktivna umjetnost, okupljati mladi umjetnici, ali i poticati širenje kulturnih sadržaja izvan užeg središta Zagreba.
U Zbirci je cjelovito predstavljeno stvaralaštvo jednog od najistaknutijih hrvatskih umjetnika pedesetih i šezdesetih godina 20. stoljeća.
Sa Zbirkom Richter (MSU) i Udrugom Artmix Natalijini učenici surađivali su 2022. godine na projektu u kojem su studenti Nastavničkog odsjeka Akademije likovnih umjetnosti i studenti Krajobrazne arhitekture Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu proveli niz radionica u sklopu kojih je uređen i oslikan dio školskog dvorišta.
U sklopu radionica uređen je i oslikan dio školskog dvorišta
Umjetnost za svaki dan
Ovih dana OŠ Pavleka Miškine s ponosom predstavlja završetak niza likovnih radionica za učenike sedmih razreda održanih pod stručnim vodstvom dr. art. Melinde Šefčić – akademske slikarice, istraživačice i vanjske suradnice na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Projekt Umjetnost za svaki dan ostvaren je u suradnji s Mjesnim odborom Sveti Duh koji je bio inicijator ove iznimne i vrijedne suradnje škole i umjetnice. Među brojnim izvrsnim radovima odabrano je devet najuspjelijih, koji su zatim u formi murala preneseni na pročelje zidova školskog dvorišta.
Tako je školski prostor postao platno za izražavanje mladih talenata i svojevrsna galerija na otvorenome, obogaćena autentičnim vizualnim izričajem učenika.
Poput brojnih nastavnika likovne kulture i Natalija smatra da je satnica tog nastavnog predmeta nepravedno svedena na minimum te smatra da je nanesena trajna šteta i učenicima i cijelom društvu.
Zidovi škole postali su platno za likovno izražavanje
Sedamsto učenika
– To je predmet koji djecu uči kako u određenom roku unutar zadanih okvira i smjernica osmisliti, realizirati i vrednovati neki zadatak. – govori Natalija.
U svom dugom radnom stažu od dvadeset pet godina bila je razrednica, što je emocionalno i fizički jako zahtjevan posao. Danas nije razrednica, provodi šesnaest sati nastave tjedno i predaje baš svim učenicima škole. To znači da se tjedno druži s otprilike sedam stotina djece, koliko ih pohađa školu.
Nastavu Likovne kulture provodi kao dvosat, što znači da učenici taj predmet imaju jednom u dva tjedna. To joj se, kaže, pokazalo boljim za provođenje složenijih zadataka i to je vrijeme u kojem se stigne odraditi sve, uključujući i vrednovanje likovnih radova koje je jako važno i u kojem uvijek sudjeluju učenici.
Na kraju razgovora pitali smo Nataliju što misli o udžbenicima za Likovnu kulturu – jesu li oni uopće potrebni kad je ionako vremena za provođenje očekivanih ishoda predmetnog kurikula premalo.
Nepotrebna papirologija
– Mislim da su udžbenici potrebni. Posebno u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi.
Od učenika se očekuje da barata likovnim pojmovima, definicijama i tehnikama, a sve to objašnjeno je, sintetizirano i na mnogo primjera pokazano upravo u udžbeniku. Zato smatram da je udžbenik važan.
Kada razmišlja o svojoj učiteljskoj karijeri, kaže da je prije češće odlazila s učenicima na izložbe, u galerije, muzeje, na izvanučioničku nastavu, što je danas znatno teže jer sve podliježe silnim suglasnostima, papirima i formularima koje treba popuniti, a zbog toga joj je jako žao. Smatra da su time oštećeni upravo učenici jer mnogi nastavnici gube volju za izlaskom iz učionice zbog nepotrebne papirologije – što nije smisao ni bit njihova poziva.
Likovna umjetnost unutar škole
Više o novim likovnim mapama pročitajte ovdje.
Likovnu mapu s kolaž-papirom i raster-papirom 1 i 2 naručite ovdje.
Likovnu mapu s kolaž-papirom i raster-papirom 3 i 4 naručite ovdje.
Likovnu mapu s kolaž-papirom i raster-papirom 5 i 6 naručite ovdje.
Likovna mapa s kolaž-papirom i raster-papirom 7 i 8 naručite ovdje.
TAGOVI