ŠKOLSKI PERISKOP
ČISTA PETICA

12. travnja 2024.

Senzorički kutak - omiljeno mjesto u školi

Neiskorišteni prostor u VII. osnovnoj školi Varaždin prenamijenjen je u senzorički kutak i u rekordnom roku postao je omiljeno mjesto učenika nižih razreda koji ga zovu „igraonica”, ali i učenika viših razreda koji se rado u njemu zadržavaju.

Na inicijativu stručnog tima i učitelja škole neiskorišteni prostor u VII. osnovnoj školi Varaždin prenamijenjen je u senzorički kutak. Novouređeni prostor dočekao je učenike po povratku s proljetnih praznika. U rekordnom roku postao je omiljeno mjesto učenika nižih razreda koji ga zovu „igraonica”, ali i učenika viših razreda koji se rado u njemu zadržavaju. Najveću korist, ipak, imaju učenici s poteškoćama kojima je novouređeni prostor odlično mjesto i prvi izbor kada moraju uzeti predah od nastave.



– Nismo očekivali da će učenici odmah zavoljeti prostor senzoričkog kutka, no bila je to ljubav na prvi pogled. Učenicima se prostor sviđa, postao je njihovo omiljeno mjesto u školi, a osim učenika nižih razreda, kojima je prvenstveno  namijenjen, u njemu se rado zadržavaju i ostali učenici.

Uz malo ulaganje tako smo dobili sjajnu alternativu trčanju i jurenju po hodnicima, čemu su učenici znali pribjegavati tijekom odmora. – ispričala nam je učiteljica informatike Jasna Crnčec i objasnila kako je senzorički kutak opremljen tatamijima (vrstom podloga), vrećama za sjedenje, različitim senzoričkim igračkama, lopticama, zvečkama, šatorom, a učenicima se posebno sviđa svjetleći stol. Sve su naprave primjerene i namijenjene učenicima nižih razreda, a učenici viših razreda posebno su zainteresirani za takozvani edukativni zid s različitim magnetima i ostalim izloženim predmetima koji učenicima daju uvid u djelovanje topline, magnetizam…



Ondje su našli mjesto za odmor, opuštanje, razgovor i druženje, što je, smatraju djelatnici škole, isto tako vrijedna i nipošto manje važna činjenica.


Preduvjet za uspješno učenje
Primjer varaždinske škole pokazuje kako se na jednostavan način u svaki prostor u kojem borave djeca može uključiti senzorna integracija jer je upravo dobra organizacija osjetnih podražaja – senzorna integracija – preduvjet za uspješno učenje. Prema začetnici senzorne integracije A. Jean Ayres senzorna integracija omogućava ostvarivanje kvalitetne interakcije s okolinom, koja je ključna za sveukupni djetetov razvoj. Kao rezultat višegodišnjega predanog rada odgojitelja na području senzorne integracije, Alfa je 2023. objavila priručnik „Spretno i sretno dijete” autorica Ivane Pajk Kraljević i Ružice Podhraški, odgojiteljica Dječjeg vrtića Gajnice iz Zagreba.




– Poznato je da djeca uče čineći, krećući se slobodno i koristeći svoje ruke. Ni jedno dijete ne stječe znanje slušajući tuđe riječi, nego na osnovi vlastitog iskustva u aktivnostima u svom okruženju. Planiranjem materijalnog okruženja i aktivnosti djelujemo na perceptivno-kognitivni razvoj, na razvoj jezika, govora, na socijalni i emocionalni razvoj.

U okruženju u kojem je dijete aktivan sudionik, u kojem istražuje kretanjem i osjetilima, ono ima mogućnost biranja stimulacije koja mu odgovara. Svako dijete različito reagira na senzorne poticaje i ponaša se u skladu sa svojim osjetilnim potrebama. Ako to razumijemo, onda ćemo razumjeti zašto dijete reagira na određeni način u određenoj situaciji. – napisale su autorice u uvodu priručnika.




Za roditelje i odgojitelje
Priručnik „Spretno i sretno dijete” namijenjen je roditeljima i odgojiteljima kao polazište za nadogradnju profesionalnih kompetencija u području senzorne integracije. Priručnik je pisan s ciljem da čitatelja uvede u carstvo maštovitih i zanimljivih aktivnosti i igara koje obogaćuju senzorna iskustva djece te im pomažu integrirati senzoričke podražaje podržavajući njihov razvoj. Spajanje teorijskog okvira s mnoštvom slikovnih primjera čini ovaj priručnik iznimno laganim za uporabu u svakodnevnom odgoju svakog djeteta, i unutar odgojno-obrazovnih ustanova i kod kuće.



TAGOVI

razredna nastava
predmetna nastava
senzorički kutak