
09. travnja 2025.
Ranko Rajović: „Nije riječ o 'slabijim generacijama', već o drukčijem stilu odrastanja koji ne stimulira mozak na pravi način!”

Vjerujemo da ne treba posebno objašnjavati djelovanje i ideje za koje se zalaže jedan od najvećih stručnjaka za rani razvoj inteligencije kod djece dr. sc. Ranko Rajović, autor NTC programa za edukaciju roditelja i učitelja koji se provodi u osamnaest zemalja Europe.
Povezujući znanja medicine i pedagogije, stvorio je program koji razvija kognitivne sposobnosti djece, vrlo je dobro i detaljno razrađen, primjenjiv u obitelji, predškolskim ustanovama i u razrednoj nastavi osnovne škole.
Dr. sc. Ranko Rajović predaje na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu i Rijeci te njegovi studenti već rade na diplomskim radovima iz NTC programa. S izazovima koje donosi rad s novim generacijama djece učitelji se svakodnevno susreću.
dr. sc. Ranko Rajović autor je NTC metode učenja
• Što može učiniti učitelj ako roditelj nije učinio dovoljno (ili nije učinio ništa) za poticanje ranog razvoja djeteta?
– Učitelj može učiniti mnogo, čak i kada dijete dolazi u školu s nedovoljno razvijenim sposobnostima zbog slabe rane stimulacije.
U okviru NTC programa naglasak je na organizaciji nastave koja potiče sinaptičku povezanost putem igre, pokreta i misaonih procesa.
Učitelj može uvoditi zadatke koji potiču asocijativno i divergentno mišljenje umjesto reproduktivnog učenja; može kombinirati pokret i misaone zadatke – primjerice, igre pamćenja u pokretu, igre sa simbolima, ritmičke igre koje aktiviraju obje polutke mozga; može tražiti od učenika da umiju povezati informacije, stvarati, a ne samo ponavljati.
Učitelj može tražiti od učenika da umiju stvarati, a ne samo ponavljati
Učitelj može u učionici stvoriti ozračje sigurnosti i igre jer tada dijete ulazi u stanje koje pogoduje učenju. Učitelj postaje ključni stimulator djetetova razvoja ako je obitelj nešto propustila – i to može napraviti veliku razliku.
• O slabljenju kognitivnih sposobnosti kod učenika više nitko ne šuti. Što Vi kažete?
– Ovaj pad pažnje, koncentracije i pamćenja nije slučajan. NTC program već godinama upozorava na uzroke: manjak kretanja i igre na otvorenome, što dovodi do slabijeg razvoja senzomotorike, koja je osnova za kasniji razvoj pažnje i kognicije; pretjerana zaštita djece jer dijete koje ne rješava probleme i ne snalazi se u prostoru ne razvija operativno mišljenje.
Previše vremena pred ekranima i premalo aktivnog učenja – pasivno gledanje sadržaja nije stimulativno za razvoj dubokih regija velikog mozga.
Dakle, nije riječ o „slabijim generacijama”, već o drukčijem stilu odrastanja koji ne stimulira mozak na pravi način.
Previše vremena pred ekranima nije stimulativno za razvoj mozga
Rješenje je u povratku ranoj stimulaciji, igri, kretanju i posebnim misaonim zadatcima te ranoj stimulaciji putem igre misaone klasifikacije i misaone serijacije po NTC principima.
• Je li kasno intervenirati nakon sedme godine, kada dijete već uđe u „sustav”?
– Mozak do sedme godine doista doseže oko 90 % svoje veličine, ali ne i svojih funkcionalnih sposobnosti. To znači da je rana stimulacija najučinkovitija, ali i kasnije možemo mnogo postići. Učenje koje se temelji na neuroplastičnosti mozga pokazuje da se uz prave metode (npr. NTC igre) mozak može nastaviti razvijati i nakon sedme godine.
NTC program primjenjuje upravo to – aktiviranje skrivenih potencijala i nadoknadu propuštenih stimulacija pažljivo osmišljenim zadatcima.
Dakle, nije kasno, ali je potrebno mijenjati pristup i aktivno uključivati sve djetetove potencijale putem igre, misaonih izazova i pokreta.
Posao je djeteta da se kreće, vrti...
***
Osim predavanja prof. dr. Ranka Rajovića tijekom znanstveno-stručnog skupa održat će se nekoliko plenarnih predavanja (Josipa Kraljić, umjetnička savjetnica, prof. dr. sc. Miroslav Huzjak, izv. prof. dr. sc. Dubravka Glasnović Gracin) te predstavljanje primjera iz odgojno-obrazovne prakse. Program skupa obuhvaća tri međusobno povezana i komplementarna područja: razrednu nastavu, produženi boravak i projektne aktivnosti.
Sudionici će imati priliku istražiti kako se suvremeni metodički pristupi poučavanju mogu primijeniti u razrednoj nastavi, kako unaprjeđivati kvalitetu rada u produženom boravku inovativnim i motivirajućim aktivnostima te na koji način projektni rad može obogatiti obrazovni proces omogućujući učenicima aktivno sudjelovanje i razvoj vještina za budućnost. Svaka od tih cjelina korespondira i usklađuje se s ciljem stvaranja dinamičnog obrazovnog okruženja u kojem se teorija, praksa i kreativne metode nadopunjuju i usmjereno razvijaju.
UPS! (Učiteljski proljetni skup) ima za cilj predstaviti nove metode poučavanja, potaknuti suradnju učitelja i razmijeniti primjere dobre prakse. Fokus je skupa na suvremenim pristupima u produženom boravku, razrednoj nastavi i projektnim aktivnostima poput projekata Erasmus+. Skup uključuje plenarna predavanja i radionice učitelja iz prakse. Program možete vidjeti ovdje.
Ukupna je cijena kotizacije 15 eura (14 eura + 1 euro naknade za obradu ulaznice), a ulaznicu možete kupiti ovdje (putem sustava Entrio).
Skup će biti održan 16. travnja 2025. od 14 do 20 sati i 17. travnja 2025. od 9 do 15 sati (sa stankama). Sva predavanja i radionice održat će se u virtualnom okruženju na platformi ON24.
Fotografije: NTC Hrvatska, Adobe Stock
TAGOVI