
09. rujna 2025.
Projekt UNITED - aktivno sudjelovanje učenika u izgradnji tolerantnog, inkluzivnog i demokratskog društva
Piše: Ozana Vignjević, prof. savjetnik, Tehnička škola i prirodoslovna gimnazija Ruđera Boškovića Osijek

Projekt UNITED – Understand, Inform, Think, EDucate osmišljen je kao međunarodna inicijativa koja povezuje mlade iz Hrvatske, Italije, Poljske i Slovenije u zajedničkom procesu kulture sjećanja na Holokaust te ih potiče na prepoznavanje i suzbijanje suvremenog antisemitizma.
Projekt UNITED pokazuje kako se suvremeno obrazovanje može ispreplesti s kulturom sjećanja, kreativnošću i građanskom odgovornošću. U središtu projekta nalazi se aktivno uključivanje srednjoškolaca iz Osijeka, Verone i Varšave, čije su istraživačke i kreativne aktivnosti bile temelj njegove provedbe.
Projekt je proveden od 1. siječnja 2023. do 31. prosinca 2024. godine, a financiran je sredstvima Europske unije kroz program CERV – Citizens, Equality, Rights and Values. Nositelj aktivnosti bio je Nansen dijalog centar (NDC), a partneri na projektu bili su: Tehnička škola i prirodoslovna gimnazija Ruđera Boškovića iz Osijeka, Glocal Factory (Italija), Istituto Istruzione Superiore “Ferraris Fermi” (Italija), Center judovske kulturne dediščine Sinagoga Maribor (Slovenija) i Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (Poljska).
Projekt UNITED povezuje mlade iz Hrvatske, Italije, Poljske i Slovenije
Cilj projekta bio je potaknuti mlade da postanu aktivni sudionici u stvaranju tolerantnijeg i inkluzivnijeg društva.
Kroz različite aktivnosti učenici su razvijali sposobnosti kritičkog razmišljanja, kreativnog izražavanja i analize društvenih pojava, posebno onih vezanih uz govor mržnje, diskriminaciju, kao i zaboravljenih lokalnih povijesnih priča.
Od grafita do koreodrame
Jedna od uvodnih aktivnosti bila je radionica „Grafitima protiv mržnje“. Učenici su prvo osmislili slogane na hrvatskom i engleskom jeziku, koje je osječki grafiter Srđan Toth – Moler prenio na platna, a nakon čega su zajedno pristupili oslikavanju grafita.
Jedna od aktivnosti bila je radionica „Grafitima protiv mržnje“
Poruke poput "Be a mate, stop the hate" i "Širi pozitivu, zaboravi negativu!" jasno su prenijele stavove i vrijednosti učenika uključenih u projekt.
Nakon uvodne radionice i upoznavanja s ulogom grafita, uslijedile su edukacije, nakon kojih su učenici istraživali izraze govora mržnje u javnom prostoru svojih gradova, ali i u digitalnom okruženju, osobito na društvenim mrežama. Fotografirali su grafite, bilježili uvredljive komentare i analizirali diskurse koji promoviraju isključivost.
O rezultatima svojih istraživanja raspravljali su u razredima, gdje su kroz vođene rasprave razmjenjivali mišljenja i dublje promišljali o uzrocima i posljedicama govora mržnje (Step by step guide).
Učenici su rezultate istraživanja razmatrali kroz rasprave o govoru mržnje
Iz perspektive nastavnika, ovaj je zadatak bio posebno vrijedan jer je učenike potaknuo da teorijska znanja o diskriminaciji povežu s konkretnim primjerima iz vlastite svakodnevice. Sljedeći korak bio je oblikovanje digitalne kampanje, kroz koju su učenici nastojali utjecati na svoje vršnjake, širu zajednicu i donositelje odluka.
Koristeći zajedničke hashtagove #itswrong, #itswronginitiative i #againstthatspeech, učenici su dijelili svoja otkrića i razmišljanja online, pozivajući na miroljubivu komunikaciju i odgovornost u javnom prostoru.
Posljednja faza ove kampanje bila je međunarodna razmjena preporuka koje su osmislili sami učenici, a koje su bile usmjerene na oblikovanje boljih politika za suzbijanje govora mržnje u obrazovanju, medijima i široj javnosti.
Otti Berger – život, umjetnost i sjećanje
Nakon provedenih radionica, edukacija i završene digitalne kampanje, uslijedila je i posljednja faza projekta koja je obuhvaćala istraživanje lokalne povijesti. U svome istraživačkom radu učenici su otkrili izvanrednu priču o Otiliji (Otti) Berger.
Učenici su naišli na iznimnu životnu priču Otilije (Otti) Berger
Otti je rođena u Zmajevcu, bila je tekstilna dizajnerica i slikarica, koja je zaslužna za razvoj tekstilnoga dizajna i njegove primjene u industriji, bila je poznata po inovativnim dizajnima i doprinosima modernoj umjetnosti. Cijeli je svoj profesionalni vijek provela živeći, obrazujući se i radeći u Njemačkoj i drugim europskim zemljama. Bila je jedina dizajnerica iz Bauhausa koja je uspjela dobiti zaštitu patenta za svoj tekstil. Nažalost, njezinu je karijeru i život prekinuo Holokaust.
Kroz proučavanje života Otti Berger učenici su otkrili kompleksnost povijesti 20. stoljeća, posebno odnos između umjetnosti, politike i identiteta.
Analizirali su Ottine radove, kontekstualizirali ih unutar europske umjetničke scene tog vremena. Inspirirani njezinim životom, učenici su uz mentorstvo nastavnika Igora Grubišića osmislili koreodramu – umjetničku formu koja spaja pokret tijela, ples i mimiku uz glazbenu pratnju.
Pod vodstvom nastavnika Igora Grubišića učenici su kreirali koreodramu
Tišina koreodrame simbolizirala je Ottin gubitak sluha u djetinjstvu, dok su pokreti izražavali emocije koje se riječima ne mogu opisati. Izvedba je bila snažan primjer kako umjetnost može prenijeti osjećaje, znanja i poruke koje nadilaze klasično poučavanje.
Koreodrama nije samo odala počast Otti već je učenicima pružila priliku da povijesno istraživanje povežu s umjetničkim izričajem, koji je svojom izvedbom snažno djelovao na publiku. „Napravili su odličan posao; prenijeli su publici mnoštvo emocija - od radosti i veselja, preko straha i tuge, do ponosa i spokoja.“
Koreodrama je na umjetnički način odala priznanje Otti Berger
Završna faza projekta bila je izrada priručnika „Korak po korak – vodič za edukatore“ u kojemu su detaljno opisane sve faze provedbe projekta.
Dublje razumijevanje povijesti
Projekt UNITED, promatran kroz prizmu interkulturalnog obrazovanja, objedinjuje kognitivne, emocionalne i praktične dimenzije učenja. Pokazuje kako se nastavni sadržaji mogu obogatiti istraživačkim metodama i umjetničkim izražajem, stvarajući prostor za dublje razumijevanje povijesti, društva i vlastitog identiteta.
Kroz interdisciplinarni pristup, osobnih priča i umjetničke forme, učenici su razvili empatiju, kritičko mišljenje i osjećaj društvene odgovornosti. Učili su ne samo analizirati i promišljati, nego i izražavati se, suosjećati i – što je ključno – djelovati.
Cilj projekta je potaknuti mlade na društvenu odgovornost
Povezujući povijesno učenje, umjetnički izraz i građanski odgoj, UNITED ne samo da osnažuje učenike za razumijevanje različitosti, već ih potiče na aktivno sudjelovanje u izgradnji tolerantnog, inkluzivnog i demokratskog društva.
Englesku verziju koreodrame pogledajte ovdje.
Hrvatsku verziju koreodrame pogledajte ovdje.
Literatura:
Nansen dijalog centar Osijek. (2023a). Programi i projekti. NDC Osijek. https://www.ndcosijek.hr/en/programs/
Nansen dijalog centar Osijek. (2023b). Student research: Personal stories as intercultural education. NDC Osijek. https://www.ndcosijek.hr/en/student-research/
Nansen dijalog centar Osijek. (2023c). UNITED: Vodič kroz projekt. Osijek: Nansen dijalog centar Osijek.
Tehnička škola i prirodoslovna gimnazija Ruđera Boškovića. (2023) https://rudjerica.com/united/
Varga, M, Između zemlje i neba. Pannoni Könyvek.
TAGOVI