ŠKOLSKI PERISKOP
AKTUALNO

31. listopada 2024.

Pripreme za pet(i) – novi nastavni listići za razrednu nastavu

„Pripreme za pet(i)” – listići s primjerima zadataka za nacionalne ispite u 4. razredu, A2 model nastave i pripremu za peti razred naziv je novog Alfinog izdanja za razrednu nastavu. Osim kao odličan materijal za ponavljanje, vježbanje i usustavljivanje naučenog, ovi listići mogu se koristiti i kao priprema učenika za prelazak iz razredne u predmetnu nastavu (polazak u peti razred), za vježbanje Hrvatskoga jezika, Matematike i Prirode i društva na redovnoj, dodatnoj i dopunskoj nastavi te u sklopu A2 programa potpore potpomognutog i obogaćenog učenja koji se provodi u Cjelodnevnoj školi.

Svi učenici četvrtih razreda u Republici Hrvatskoj i ove će školske godine pisati nacionalne ispite iz Hrvatskoga jezika, Matematike i Prirode i društva. Cilj je nacionalnih ispita, koji se provode u gotovo svim zemljama Europske unije i našem okruženju, utvrditi temeljne kompetencije učenika na kraju četvrtog razreda. Nacionalni ispiti usklađeni su s predmetnim kurikulima navedenih nastavnih predmeta, a točno su propisana područja ispitivanja za svaki predmet.


Na temelju smjernica i poštujući preporuke iz Vodiča kroz sadržaj i strukturu nacionalnih ispita u četvrtome razredu koji je izdao Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje (NCVVO) nastao je idejni koncept radnog materijala „Pripreme za pet(i)”.


Ovo izdanje potpisuje Alfin urednički tim za razrednu nastavu: Anita Akmačić, Marijana Bastić, Tihana Bilešić, Marija Mapilele, Josipa Oreč Živković i Đurđa Trupinić, a materijal je uredila Anita Akmačić




Smjernice NCVVO-a

Prema smjernicama Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje i ove godine iz Hrvatskoga jezika provjeravat će se čitanje (čitanje književnog teksta i čitanje obavijesnog teksta), hrvatski jezik te pisanje. Iz Matematike će se provjeravati pet područja: brojevi (odnosi među brojevima i računske radnje), algebra i funkcije (nizovi i jednakosti s nepoznatim članom), oblik i prostor (geometrija ravnine i geometrija prostora), mjerenje (procjena i mjerenje (opseg i volumen) i mjerne jedinice) te podatci, statistika i vjerojatnost (prikazi podataka), dok će se iz Prirode i društva ispitivati sadržaji iz četiriju područja i njihovih potpodručja: organiziranost svijeta oko nas (organiziranost živih bića, organiziranost društvenih zajednica, organiziranost vremena), promjene i odnosi (snalaženje u prostoru, ciklusi u prirodi i odnos prema prirodi i sebi), pojedinac i društvo (društvena odgovornost) i energija (prijenos i pretvorba energije).


– Zadatci su u potpunosti usklađeni s ishodima predmetnih kurikula, a za svako predmetno područje koje se ispituje nacionalnim ispitom pripremili smo po pet listića – to znači dvadeset listića iz Hrvatskoga jezika, dvadeset pet iz Matematike i dvadeset listića iz Prirode i društva.


Svaki listić može se rješavati zasebno, a može se i složiti kao primjer nacionalnog ispita tako da se kombiniraju listići iz različitih područja unutar pojedinog predmeta sukladno njihovoj zastupljenosti u nacionalnom ispitu. 




Za taj slučaj pripremili smo tablicu s podatcima o sadržaju i strukturi nacionalnih ispita prema smjernicama iz Vodiča kroz sadržaj i strukturu nacionalnih ispita u četvrtome razredu. Rješavajući ove listiće, kod kuće ili u školi, učenici se mogu pripremiti za nacionalne ispite, vježbati i ponavljati naučeno na redovnoj, dodatnoj, dopunskoj nastavi te u A2 modelu nastave (u Cjelodnevnoj školi) kako bi se pripremili za nove izazove u petom razredu. Materijal uključuje i rješenja svih zadataka radi provjere točnosti odgovora. – rekla je urednica izdanja Anita Akmačić.


Povratna informacija

Mišljenja o tome trebaju li ili ne trebaju četvrtaši pisati nacionalne ispite podijeljena su. Jedni smatraju da se rezultati ispita mogu koristiti kao korisna i pravovremena povratna informacija učenicima, roditeljima i učiteljima o ostvarenosti ishoda tijekom školovanja od prvog do četvrtog razreda, drugi da je to bespotreban, administrativno kompliciran i skup proces bez jasnog cilja. Prošle školske godine nacionalne ispite prvi su puta pisali svi učenici četvrtih razreda osnovne škole u Republici Hrvatskoj.


Po završetku pisanja ispita, razgovarajući s učiteljicama razredne nastave, došli smo do spoznaje da koliko god je puta učenicima i roditeljima objašnjena svrha i cilj pisanja ispita uz famoznu rečenicu „Nije za ocjenu i neće utjecati na ocjenu”, učenici su ipak to doživjeli kao stresnu situaciju, ne toliko zbog strukture i sadržaja samih ispita, već zbog načina njihova provođenja. 


Učenici, naime, nakon što riješe zadatke, rezultate moraju upisati u za to predviđen obrazac. Upravo to što se ranije nisu susretali s takvim načinom ispitivanja, nekim je učenicima predstavljalo problem. „Pripreme za pet(i)” pomoći će im da se i u tehničkom smislu pripreme za ovakav oblik ispitivanja. 




Obrazac u QR kodu

Da bi učenici vježbali unos odgovora u list za odgovore, na koricama listića nalazi se QR kod čijim je skeniranjem moguće preuzeti obrazac i (ako je potrebno) više puta isprobati unos odgovora u obrazac.


Osim kao pripreme (kod kuće ili u školi) učenicima za ponavljanje, vježbanje i usustavljivanje naučenog iz Hrvatskoga jezika, Matematike i Prirode i društva prije pisanja nacionalnih ispita, ovaj radni materijal, a na što upućuje i sam njegov naziv, može se koristiti kao priprema za toliko željenu ocjenu pet – već u četvrtom razredu, ali i kao priprema za peti razred. 


– Većina udžbenika i radnih materijala u razrednoj nastavi radnog je karaktera. Učenike na kraju svakog razreda, pa tako i četvrtog, potičemo da radne udžbenike recikliraju, često ih i u zajedničkim školskim akcijama odlažemo u spremnike za stari papir. Kad se približi polazak u peti razred, roditelji nas traže neki materijal, zbirku ili vježbenicu kako bi učenici ponavljali, vježbali i pripremili se za novo razdoblje svog školovanja. – smatraju učiteljice razredne nastave.


„Pripreme za pet(i)” Alfin su odgovor na tu potrebu jer na jednom mjestu nudi dovoljno zadataka iz triju obrazovnih predmeta, čijim se rješavanjem učenici mogu prisjetiti i ponoviti naučeno – bez obzira žele li naučiti za pet ili za peti. 


Radne listiće „Pripreme za pet(i)” možete kupiti ovdje.

TAGOVI

razredna nastava
predmetna nastava
nastavni listići
hrvatski jezik
matematika
priroda i društvo
nacionalni ispiti