ŠKOLSKI PERISKOP
AKTUALNO

25. veljače 2025.

Prednosti i nedostatci modularne nastave

Modularna nastava kao dugo najavljivana reforma srednjoškolskog strukovnog obrazovanja ove se godine eksperimentalno provodi u devet srednjih škola u Hrvatskoj, a od školske godine 2025./2026. trebala bi krenuti frontalno u svim strukovnim školama. U tijeku su posjeti školama i edukacije mobilnih timova Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO).

Modularna nastava u srednjim strukovnim školama obrazovni je model koji se temelji na organizaciji nastave u module ‒ odnosno u manje, tematski povezane cjeline ‒ koji se mogu učiti zasebno, ali i u međusobnoj povezanosti. Svaki je modul zasebna jedinica učenja koja se fokusira na određenu temu ili skupinu povezanih tema, a učenici mogu proći različite module u različitim vremenskim okvirima i tempom koji odgovara njihovim potrebama i interesima. 


Takav pristup nastavi omogućava učenicima i nastavnicima veću fleksibilnost, bolju prilagodbu potrebama tržišta rada i razvijanje praktičnih vještina kombinacijom teorije i prakse. 


To može biti korisno za bolje usmjeravanje i produbljivanje određenih područja znanja, kao i za razvoj vještina kao što su samostalnost i odgovornost u učenju.



Svaki modul nastave usmjeren je na razvoj specifičnih kompetencija


Osnovni principi modularne nastave uključuju:


  • fleksibilnost: nastava je organizirana u modularne jedinice koje učenici mogu svladavati u različitim vremenskim okvirima, a modulima se mogu prilagođavati specifični interesi i potrebe učenika
  • kompetencijski pristup: svaki modul nastave usmjeren je na razvijanje konkretnih kompetencija, odnosno vještina i znanja potrebnih za obavljanje specifičnih poslova na tržištu rada; učenici se ne ocjenjuju samo na temelju teorijskih ispita, već i na temelju svojih praktičnih sposobnosti i rješenja problema
  • praktična nastava i suradnja s poslodavcima: u modularnoj nastavi često se integrira više praktičnog rada, a škole surađuju s tvrtkama i poslodavcima jer mogu pružiti stručnu praksu i situacije iz stvarnog života koje pomažu učenicima u lakšem prepoznavanju zahtjeva tržišta rada
  • evaluacija napretka učenika: u modularnom pristupu učenici redovito prolaze evaluaciju testovima, projektima i praktičnim zadatcima, što omogućava kontinuirani nadzor njihova napretka i pravodobno otkrivanje slabih točaka.



U modularnoj nastavi škole surađuju s tvrtkama i poslodavcima


Prednosti i nedostatci

Prednosti su modularne nastave u tome što je zamišljena tako da povećava motivaciju učenika jer se oni mogu specijalizirati za konkretna područja koja ih zanimaju; pomaže u razvijanju praktičnih vještina koje su iznimno važne na tržištu rada; omogućava bolju prilagodbu obrazovanja promjenama u industriji i tehnologiji te potiče samostalno učenje i odgovornost učenika.



Učenici redovito prolaze evaluaciju testovima, projektima i praktičnim zadatcima


Izazovi su u zahtjevu za dobro osmišljenim i strukturiranom nastavom i nastavnicima koji su sposobni podučavati u različitim modulima; može biti logistički zahtjevna jer je potrebno koordinirati različite teme i učitelje, zato što su moduli vrlo specifični, teško je procjenjivati i pratiti napredak učenika.


Modularna nastava u srednjim strukovnim školama pruža priliku za kvalitetniju i relevantniju edukaciju, usmjerenu na tržište rada, te omogućava učenicima bolje pripremanje za izazove u profesionalnim karijerama. 



Dio stručne javnosti smatra da obrazovanje ne bi trebalo biti samo puko pripremanje za posao, već formiranje cjelovite ličnosti


Umanjivanje općeg znanja?

Može obuhvatiti različite metode učenja, poput individualnog rada, grupnog rada, projektnog učenja, kao i različite oblike nastavnih materijala i tehnologija. Često se primjenjuje u visokim školama, ali i u osnovnim i srednjim školama kao način prilagodbe modernim obrazovnim potrebama.


Sve je to modularna nastava u teoriji, no učitelji praktičari – nastavnici zaposleni u srednjim strukovnim školama ‒ upozoravaju na niz problema i nelogičnosti u provedbi modularne nastave u Hrvatskoj. 


Dio njih projekt smatra nepripremljenim i nejasnim, neke njegove odrednice pogubnima, a u svakom slučaju da bi se s frontalnom primjenom u svim srednjim školama trebalo krenuti nakon četiri godine provođenja eksperimenta, a ne samo nakon jedne (kako je sada najavljeno). Kao jednu od zamjerki uvođenju modularne nastave smatraju umanjivanje značaja općeg znanja te cjelovitosti obrazovanja, nauštrb razvoja specifičnih vještina i kompetencija. Obrazovanje, smatraju, ne bi trebalo biti samo puko pripremanje za posao, već formiranje cjelovite ličnosti. 

TAGOVI

srednja škola
modularna nastava
prednosti
nedostatci