Govoreći o vrednovanju, možemo reći da postoje tri vrste vrednovanja, a sve tri vrste povezane su i utječu na kvalitetu poučavanja učitelja i na kvalitetu učenja učenika.

Svi matematički ishodi


Govoreći o vrednovanju, možemo reći da postoje tri vrste vrednovanja.


Dijagnostičko vrednovanje odvija se prije procesa poučavanja, a svrha mu je saznati koja znanja i vještine učenici već posjeduju, a potom prema tim informacijama planirati poučavanje novih sadržaja. Različitim metodama dijagnostičkog vrednovanja učenici se prisjećaju znanja i vještina koje već imaju, a koja će im omogućiti lakše razumijevanje novih sadržaja.


Formativno vrednovanje traje u cijelom procesu poučavanja, a o njemu možete više pročitati u jednom od prethodnih članaka: Formativno vrednovanje u nastavi matematike.


Sumativno vrednovanje odvija se na kraju veće tematske cjeline. Povratna informacija koja se dobije sumativnim vrednovanjem pokazuje razinu usvojenosti nekog sadržaja, ali ne i tijek učenja i poučavanja, odnosno što i kako treba mijenjati u učenju i poučavanju.


Sve tri vrste vrednovanja povezane su i utječu na kvalitetu poučavanja učitelja i na kvalitetu učenja učenika. Dijagnostičko vrednovanje često ima sličnu ulogu kao i formativno vrednovanje jer utječe na planiranje i proces poučavanja. Sumativno je vrednovanje evaluacija učenikova učenja, ali na njega se može ponovo nastaviti proces formativnog vrednovanja kako bi učenik dostigao željenu razinu usvojenosti znanja i vještina. 


  • Postoje tri vrste vrednovanja: dijagnostičko, formativno i sumativno.
  • Sva tri načina vrednovanja utječu na kvalitetu poučavanja i učenja.


Različite su metode dijagnostičkog vrednovanja. Ponekad je dovoljno provesti kratku aktivnost da bi učitelji dobili povratnu informaciju o razini s koje bi trebali krenuti u poučavanje. Prije poučavanja novih sadržaja učenik će se, opisujući uvodnu sliku u udžbeniku Otkrivamo matematiku, prisjetiti stečenih znanja, vještina ili iskustva te na taj način lakše usvojiti nova znanja. Učitelj će istodobno dobiti informaciju o prethodnom znanju ili iskustvu učenika te tako i planirati način poučavanja sadržaja. 


Različite metode samoprocjene mogu imati i sumativnu i formativnu svrhu.


Ako se učenike nakon samoprocjene ne uputi na strategije učenja i uvježbavanja sadržaja, riječ je o sumativnom vrednovanju.


Ako se s učenikom nakon samoprocjene povede razgovor o tome što nije razumio, a zatim mu se pomogne u načinu biranja strategija učenja i uvježbavanja sadržaja, riječ je o formativnom vrednovanju. 



1. RAZRED


Primjer aktivnosti koja će učitelju omogućiti uočiti koliko je iskustvo učenika o pojmovima JEDNAKO i NIJE JEDNAKO.




Ako se s učenikom nakon samoprocjene povede razgovor o tome što nije razumio, a zatim mu se pomogne u načinu biranja strategija učenja i uvježbavanja sadržaja, riječ je o formativnom vrednovanju.



Jedan od najčešćih oblika sumativnog vrednovanja jesu ispiti znanja. U ispitima znanja Otkrivamo matematiku 1 obuhvaćene su tri razine zadataka:


  • razina 1: jednostavni zadatci, izravna primjena određenih pravila i definicija 
  • razina 2: jednostavnija povezivanja i zadatci s nekoliko koraka u rješavanju 
  • razina 3: složenija povezivanja i zadatci s više koraka u rješavanju


Primjer zadatka 1. razine:




Primjer zadatka 2. razine:




Primjer zadatka 3. razine:





2. RAZRED


Primjer uvodne aktivnosti koja će učeniku omogućiti da primijeni prethodno iskustvo i vještinu na usvajanje novog. 



Ako se s učenikom nakon samoprocjene povede razgovor o tome što nije razumio, a zatim mu se pomogne u načinu biranja strategija učenja i uvježbavanja sadržaja, riječ je o formativnom vrednovanju. 



U ispitima znanja Otkrivamo matematiku 2 obuhvaćene su tri razine zadataka:


  • razina 1: jednostavni zadatci, izravna primjena određenih pravila i definicija 
  • razina 2:jednostavnija povezivanja i zadatci s nekoliko koraka u rješavanju 
  • razina3: složenija povezivanja i zadatci s više koraka u rješavanju. 


Primjer zadatka 1. razine: 




Primjer zadatka 2. razine:



Primjer zadatka 3. razine:




3. RAZRED


Primjer uvodne aktivnosti koja će učeniku omogućiti da primijeni prethodno iskustvo i vještinu na usvajanje novog. 



Tablice samoprocjene učenika imat će veći učinak ako ih koristimo u svrhu formativnog vrednovanja. 



U ispitima znanja Otkrivamo matematiku 3 obuhvaćene su tri razine zadataka: 


  • razina 1:jednostavni zadatci, izravna primjena određenih pravila i definicija 
  • razina 2: jednostavnija povezivanja i zadatci s nekoliko koraka u rješavanju 
  • razina 3: složenija povezivanja i zadatci s više koraka u rješavanju


Primjer zadatka 1. razine: 



Primjer zadatka 2. razine: 



Primjer zadatka 3. razine: 




4.RAZRED


Primjer uvodne aktivnosti koja će učeniku omogućiti da primijeni prethodno iskustvo i vještinu na usvajanje novog. 



Tablice samoprocjene učenika imat će veći učinak ako ih koristimo u svrhu formativnog vrednovanja. 



U ispitima znanja Otkrivamo matematiku 4 obuhvaćene su tri razine zadataka: 


  • razina 1: jednostavni zadatci, izravna primjena određenih pravila i definicija 
  • razina 2: jednostavnija povezivanja i zadatci s nekoliko koraka u rješavanju 
  • razina 3: složenija povezivanja i zadatci s više koraka u rješavanju.

Primjer zadatka 1. razine: 

 


Primjer zadataka 2. razine:



Primjer zadatka 3. razine:




Ispiti znanja ne trebaju biti konačna evaluacija učenikove usvojenosti znanja i vještina. Na kraju svakog ispita nalazi se tablica kojom učenik procjenjuje svoju uspješnost u rješavanju zadataka. Na taj će način učenik:


  • još jednom prolaziti ispit i provjeriti zadatke

  • promišljati o zadatcima za koje smatra da su mu bili zahtjevniji za rješavanje, a za neko vrijeme moći će vrlo precizno odrediti koje su mu slabije strane i tako će usmjeriti učenje
  • smanjiti strah od pisanja ispita te lakše prihvatiti ocjenu jer će znati da će mu biti pružena prilika za učenje, a sve skupa utjecat će na njegovo samopouzdanje.


Primjer postupnog uvođenja učeničke procjene o uspješnosti rješavanja ispita:


Ispiti znanja Otkrivamo matematiku 1




Ispiti znanja Otkrivamo matematiku 2 



Ispiti znanja Otkrivamo matematiku 3






Vaš autorski tim

TAGOVI

matematika
razredna nastava
otkrivamo matematiku
prvi razred
drugi razred
treći razred
četvrti razred
formativno vrednovanje
sumativno vrednovanje
dijagnostičko vrednovanje