
06. veljače 2024.
Od 1. do 4. razreda
Povezanost triju načina vrednovanja
Otkrivamo matematiku

Svi matematički ishodi
Govoreći o vrednovanju, možemo reći da postoje tri vrste vrednovanja.
Dijagnostičko vrednovanje odvija se prije procesa poučavanja, a svrha mu je saznati koja znanja i vještine učenici već posjeduju, a potom prema tim informacijama planirati poučavanje novih sadržaja. Različitim metodama dijagnostičkog vrednovanja učenici se prisjećaju znanja i vještina koje već imaju, a koja će im omogućiti lakše razumijevanje novih sadržaja.
Formativno vrednovanje traje u cijelom procesu poučavanja, a o njemu možete više pročitati u jednom od prethodnih članaka: Formativno vrednovanje u nastavi matematike.
Sumativno vrednovanje odvija se na kraju veće tematske cjeline. Povratna informacija koja se dobije sumativnim vrednovanjem pokazuje razinu usvojenosti nekog sadržaja, ali ne i tijek učenja i poučavanja, odnosno što i kako treba mijenjati u učenju i poučavanju.
Sve tri vrste vrednovanja povezane su i utječu na kvalitetu poučavanja učitelja i na kvalitetu učenja učenika. Dijagnostičko vrednovanje često ima sličnu ulogu kao i formativno vrednovanje jer utječe na planiranje i proces poučavanja. Sumativno je vrednovanje evaluacija učenikova učenja, ali na njega se može ponovo nastaviti proces formativnog vrednovanja kako bi učenik dostigao željenu razinu usvojenosti znanja i vještina.
- Postoje tri vrste vrednovanja: dijagnostičko, formativno i sumativno.
- Sva tri načina vrednovanja utječu na kvalitetu poučavanja i učenja.
Različite su metode dijagnostičkog vrednovanja. Ponekad je dovoljno provesti kratku aktivnost da bi učitelji dobili povratnu informaciju o razini s koje bi trebali krenuti u poučavanje. Prije poučavanja novih sadržaja učenik će se, opisujući uvodnu sliku u udžbeniku Otkrivamo matematiku, prisjetiti stečenih znanja, vještina ili iskustva te na taj način lakše usvojiti nova znanja. Učitelj će istodobno dobiti informaciju o prethodnom znanju ili iskustvu učenika te tako i planirati način poučavanja sadržaja.
Različite metode samoprocjene mogu imati i sumativnu i formativnu svrhu.
Ako se učenike nakon samoprocjene ne uputi na strategije učenja i uvježbavanja sadržaja, riječ je o sumativnom vrednovanju.
Ako se s učenikom nakon samoprocjene povede razgovor o tome što nije razumio, a zatim mu se pomogne u načinu biranja strategija učenja i uvježbavanja sadržaja, riječ je o formativnom vrednovanju.
1. RAZRED
Primjer aktivnosti koja će učitelju omogućiti uočiti koliko je iskustvo učenika o pojmovima JEDNAKO i NIJE JEDNAKO.
Ako se s učenikom nakon samoprocjene povede razgovor o tome što nije razumio, a zatim mu se pomogne u načinu biranja strategija učenja i uvježbavanja sadržaja, riječ je o formativnom vrednovanju.
Jedan od najčešćih oblika sumativnog vrednovanja jesu ispiti znanja. U ispitima znanja Otkrivamo matematiku 1 obuhvaćene su tri razine zadataka:
- razina 1: jednostavni zadatci, izravna primjena određenih pravila i definicija
- razina 2: jednostavnija povezivanja i zadatci s nekoliko koraka u rješavanju
- razina 3: složenija povezivanja i zadatci s više koraka u rješavanju
Primjer zadatka 1. razine:
Primjer zadatka 2. razine:
Primjer zadatka 3. razine:
2. RAZRED
Primjer uvodne aktivnosti koja će učeniku omogućiti da primijeni prethodno iskustvo i vještinu na usvajanje novog.
Ako se s učenikom nakon samoprocjene povede razgovor o tome što nije razumio, a zatim mu se pomogne u načinu biranja strategija učenja i uvježbavanja sadržaja, riječ je o formativnom vrednovanju.
U ispitima znanja Otkrivamo matematiku 2 obuhvaćene su tri razine zadataka:
- razina 1: jednostavni zadatci, izravna primjena određenih pravila i definicija
- razina 2:jednostavnija povezivanja i zadatci s nekoliko koraka u rješavanju
- razina3: složenija povezivanja i zadatci s više koraka u rješavanju.
Primjer zadatka 1. razine:
Primjer zadatka 2. razine:
Primjer zadatka 3. razine:
3. RAZRED
Primjer uvodne aktivnosti koja će učeniku omogućiti da primijeni prethodno iskustvo i vještinu na usvajanje novog.
Tablice samoprocjene učenika imat će veći učinak ako ih koristimo u svrhu formativnog vrednovanja.
U ispitima znanja Otkrivamo matematiku 3 obuhvaćene su tri razine zadataka:
- razina 1:jednostavni zadatci, izravna primjena određenih pravila i definicija
- razina 2: jednostavnija povezivanja i zadatci s nekoliko koraka u rješavanju
- razina 3: složenija povezivanja i zadatci s više koraka u rješavanju
Primjer zadatka 1. razine:
Primjer zadatka 2. razine:
Primjer zadatka 3. razine:
4.RAZRED
Primjer uvodne aktivnosti koja će učeniku omogućiti da primijeni prethodno iskustvo i vještinu na usvajanje novog.
Tablice samoprocjene učenika imat će veći učinak ako ih koristimo u svrhu formativnog vrednovanja.
U ispitima znanja Otkrivamo matematiku 4 obuhvaćene su tri razine zadataka:
- razina 1: jednostavni zadatci, izravna primjena određenih pravila i definicija
- razina 2: jednostavnija povezivanja i zadatci s nekoliko koraka u rješavanju
- razina 3: složenija povezivanja i zadatci s više koraka u rješavanju.
Primjer zadatka 1. razine:
Primjer zadataka 2. razine:
Primjer zadatka 3. razine:
Ispiti znanja ne trebaju biti konačna evaluacija učenikove usvojenosti znanja i vještina. Na kraju svakog ispita nalazi se tablica kojom učenik procjenjuje svoju uspješnost u rješavanju zadataka. Na taj će način učenik:
- još jednom prolaziti ispit i provjeriti zadatke
- promišljati o zadatcima za koje smatra da su mu bili zahtjevniji za rješavanje, a za neko vrijeme moći će vrlo precizno odrediti koje su mu slabije strane i tako će usmjeriti učenje
- smanjiti strah od pisanja ispita te lakše prihvatiti ocjenu jer će znati da će mu biti pružena prilika za učenje, a sve skupa utjecat će na njegovo samopouzdanje.
Primjer postupnog uvođenja učeničke procjene o uspješnosti rješavanja ispita:
Ispiti znanja Otkrivamo matematiku 1
Ispiti znanja Otkrivamo matematiku 2
Ispiti znanja Otkrivamo matematiku 3
Vaš autorski tim
TAGOVI