
19. studenoga 2024.
Pam Harris: „Umjesto lažne matematike učenicima treba pružiti podršku u matematiziranju!”

• Recite nam nešto o sebi. Tko je Pamela Weber Harris?
‒ Pam je mama, bivša srednjoškolska nastavnica matematike, sveučilišna profesorica, autorica i želi promijeniti način na koji gledamo i poučavamo matematiku. Dok sam predavala matematiku u srednjoj školi, moje je četvero djece raslo i matematiziralo svoj svijet na način na koji ja nikada nisam mogla zamisliti.
Vjerovala sam u mit da je matematika nepovezan skup činjenica koje treba zapamtiti, s pravilima i procedurama koje treba oponašati. Danas to zovem lažna matematika.
Moja djeca, istraživanja i iskustva u poučavanju prave matematike pokazali su mi što znači matematizirati i podržati učenike na njihovom matematičkom putovanju. Prava matematika podrazumijeva matematičko promišljanje, a ne samo oponašanje onoga što učitelj radi na ploči.
Svoj način matematičkog promišljanja moguće je prebaciti s pamćenja niza koraka i algoritama na matematiziranje.
Svojim edukacijama pomažem učiteljima da učine taj pomak za sebe, isprobaju matematiziranje te nadalje poučavaju na način koji pomaže učenicima naučiti pravu matematiku.
• Jeste li oduvijek voljeli matematiku?
‒ U svojim ranim godinama sviđalo mi se što sam dobra u matematici, barem u onom što su mi govorili da matematika jest. Dobivala sam dobre ocjene za pamćenje algoritama i oponašanje činjenica i postupaka. Željela sam poučavati i odlučila sam se za matematiku.
Sada znam što je prava matematika i tu pravu matematiku jako volim. Zanimljivo je i zabavno, a usto mogu biti kreativna. Posebno me zanima područje poučavanja matematike – taj specijalizirani dio matematike koji učitelji moraju znati kako bi pomogli učenicima da nauče matematiku.
‒ Mnogi smatraju da je svrha nastave Matematike poučavanje učenika da dođu do odgovora: za takve vrste problema učenicima se daje najbrži, najučinkovitiji i najluđi način kojim će doći do rezultata uz najmanje truda. U tom pogledu matematiku je moguće učiti napamet.
Međutim, svrha nastave Matematike daleko je korisnija i relevantnija – razviti matematičko promišljanje koje uključuje sadržaj i razumijevanje.
To znači da pomažemo učenicima u izgradnji mentalnih matematičkih, logičkih mapa pomoću kojih razmišljaju o problemima. I dok razmišljaju, dok shvaćaju probleme, učenici izgrađuju svoje matematičke mozgove kako bi mogli zaključivati sofisticiranije i složenije. Matematiku je moguće shvatiti.
• Što je odredilo Vaš profesionalni put i usmjerilo Vas prema radu na profesionalnom usavršavanju učitelja?
‒ Na početku moje nastavničke karijere bila sam u prilici raditi sa stručnjacima za grafičke kalkulatore. Ta je tehnologija tada stupila na scenu s velikim obećanjima. Najednom je bilo moguće vidjeti matematiku, eksperimentirati i promatrati što se događa kada promijenimo parametre. Postala sam instruktorica za Texas Instruments Teachers Teaching with Technology te sam dobila priliku raditi s odraslima i shvatila sam da me to ispunjava u profesionalnom smislu. Nakon toga radila sam na sveučilištu s edukatorima učitelja gdje smo osmislili tečajeve za učitelje i omogućili im stručno usavršavanje.
• Zašto su problemski nizovi vrlo učinkovita nastavna rutina?
‒ Niz problema jest način poučavanja u kojem nastavnik vodi učenike kroz niz povezanih problema jedan po jedan.
Učenici redom rješavaju svaki problem, a učitelj ciljano i svjesno propituje strategije učenika i čini to razmišljanje vidljivim te potiče razgovore o strategijama, modelima i konceptima u učionici.
Prilika je to za učenike jer mogu vidjeti različite matematičke obrasce, načine matematičkog promišljanja i iskoristiti te obrasce za matematičko zaključivanje.
• Što je bilo važno za učitelje koji su pohađali Vašu radionicu „Matematiku je moguće shvatiti”?
‒ Matematiku je moguće shvatiti i možemo je tako poučavati.
Algoritmi su nevjerojatna ljudska postignuća, ali su užasni alati za poučavanje i mogu zarobiti učenike da primijene manje sofisticirano razmišljanje od onoga što je bio cilj razviti rješavanjem problema.
Na tečaju u Zagrebu doživjela sam da je učiteljica rekla kako se sada osjeća snažno i jedva čeka primijeniti nove strategije u vlastitoj učionici. Oduševljenje učitelja koji osvijeste i prihvate nove strategije poučavanja uistinu je neprocjenjivo.
• Kako očekujete da će Vaš rad utjecati na budućnost matematičkog obrazovanja?
‒ Moj je cilj pomoći što većem broju učitelja matematike da nauče kako je matematiku moguće shvatiti i da je tako možemo poučavati. Tada ćemo imati novu generaciju učenika koji znaju i razumiju što je matematika i kako je poučavati.
Trebamo generacije budućih učitelja koji ne moraju raditi upravo ovo što mi sada radimo: mijenjati vlastiti način matematičkog promišljanja kako bismo mogli kvalitetnije i smislenije poučavati.
• Što Vas drži motiviranom i strastvenom u poslu?
‒ Aha-trenutci i radost koju učitelji osjete kada shvate da mogu doprijeti do više učenika u manje vremena.
Matematika je zanimljiva. Ljudi su fascinantni. Kombinacija je neprocjenjiva.
• Da možete večerati s bilo kojim matematičarom, tko bi to bio i zašto?
‒ Odabrala bih nizozemskog matematičara Hansa Freudenthala. On se između ostalog bavio ranim poučavanjem matematike i naglašavao je važnost matematiziranja i promatranja svijeta u znanstvenom kontekstu koji je učenicima blizak: mentalne radnje, a ne oponašanje.
• Kakvi su Vam planovi za iduću godinu? Hoćete li ponovno doći u Europu?
‒ Bit ću u Južnoj Koreji, Kanadi, na Havajima i diljem SAD-a. Nadam se da ću doći u Europu u drugoj polovini 2025., ali to još nije sigurno.
Na kraju nekoliko brzopoteznih pitanja.
• Prvi ste put u Hrvatskoj?
- Da, i bilo je divno! Bio je pravi užitak raditi sa skupinom tako posvećenih i vrijednih učitelja.
• Što vam se sviđa u Zagrebu?
- Ljudi! Svi su bili od velike pomoći.
• Jeste li kušali neka tradicionalna hrvatska jela?
‒ Kušala sam zagorske štrukle, pašticadu i mazalice. Hrvatska kuhinja jako mi se sviđa.
Polaznicima tečaja Pam je poklonila e-knjigu „The Most Important Numeracy Strategies” i online edukaciju po izboru. Polaznici dvodnevnog tečaja ocijenili su edukaciju čistom peticom.
„Sve što sam naučila ovdje primjenjivo je na sve učenike – od onih koji se uopće ne snalaze do onih koji vole matematiku. Predavačica je stručna, zanimljiva i dinamična. Sviđa mi se ideja da svi učenici mogu naučiti razmišljati matematički, samo ih treba više izložiti uzorcima, koje oni, upravo zbog tog izlaganja, mogu uočiti. Shvatila sam koliko je važno potaknuti učenike na razmišljanje o brojevima i problemima. Atmosfera je bila ugodna i inspirativna.” ‒ napisali su neki od njih.




