
24. siječnja 2025.
Otkrivamo matematiku u razrednoj trgovini

Upoznavanje vrijednosti i upotreba novca možda je jedan od najboljih, a svakako jedan od najopipljivijih načina na koji učenik uči primijeniti matematička znanja i vještine u osobnom, radnom i društvenom okruženju. Tako učenik shvaća utjecaj matematike na svoj život, ali i na društvo, te u konačnici stvara pozitivan odnos prema matematici (i novcu) i čvrste osnove za daljnje učenje matematike na svim razinama. Odlično je ako se učenje može organizirati kao igra u kojoj dijete upoznaje svoju okolinu, uči o sebi, o drugima i o svijetu općenito. U igri je dijete motivirano i angažirano, stoga se igra smatra najprirodnijim i najlakšim oblikom učenja.
Samokontrola, samopouzdanje, osjećaj sigurnosti… sve se to uči i stječe u igri ‒ u kojoj dijete može istraživati, otkrivati, dodirivati stvari, rastavljati ih, sastavljati, isprobati, pomirisati.
Neposrednim iskustvom i vlastitim zaključivanjem dijete razvija intelektualne sposobnosti i socijalne vještine, a ponavljanjem ih usavršava te uči nove.
Učiteljica na blagajni
Sva ovdje opisana teorija dobila je svoju potvrdu u učionici učiteljice Andreje Kovač iz OŠ Garešnica. Sa svojim se prvašićima ova nagrađivana učiteljica u trajnom zvanju savjetnice igrala trgovine, a igra se među djecom, kaže, nastavila i tijekom odmora. U radu se koristila papirnatim konkretima novčanica i kovanica eura koje dolaze uz Alfine udžbeničke serije „Otkrivamo matematiku” autorica Dubravke Glasnović-Gracin, Gabriele Žokalj i Tanje Soucie i „Matematika” autora Josipa Markovca i Ivane Lovrić Štenc, a „police“ trgovine lako su popunili prigodnim i priručnim artiklima iz okruženja. Svi su željeli trgovati u toj razrednoj trgovini, a vještim pitanjima učiteljica je korak po korak vodila učenike od jednostavnijih prema sve složenijim matematičkim konceptima.
Metodička postupnost
‒ Osim što ima izvrsne ilustracije modela novčanica i kovanica, najveća vrijednost ovog dijela udžbenika „Otkrivamo matematiku 1” jesu zadatci u kojima je vidljiva metodička postupnost utemeljena na osnovnim načelima poučavanja početne nastave matematike: nakon što upoznaju vrijednosti novca, učenici usporedbom određuju njihove međusobne odnose.
Zadatci su oblikovani tako da potiču učenike na primjenu stečenih saznanja o novcu jer su vrijednosti kojima manipuliraju primjerene stvarnim vrijednostima.
Zadatci najviše kognitivne razine za visokomotivirane učenike zadatci su iz domene Podatci, statistika i vjerojatnost jer ih karakteriziraju jednostavni primjeri permutacije i kombinacije. Možda se ponekad, na prvu, zadatci učine prezahtjevni za prvašiće, ali uz stručno vođenje i kvalitetnu didaktičku podršku upravo ih takvi zadatci postupno pripremaju za male razumne potrošače. – rekla je Alfina urednica za Matematiku u razrednoj nastavi Đurđa Trupinić dodajući kako su u oba Alfina udžbenička kompleta sva očekivanja od učenika pri rješavanju zadataka u potpunosti usklađena s temeljnim kurikulskim dokumentom uz uvažavanje različitih sposobnosti učenika ‒ od najniže do najviše razine ostvarenosti odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta. Ovo je, naravno, tek početak učenja o novcu koje se nastavlja u narednim razredima u sklopu različitih nastavnih predmeta i međupredmetnih tema.
Otkrivamo matematiku 1, 2.dio.
Otkrivamo matematiku 1, 2.dio.
Spretno dijete od glave do pete 1, udžbenik za Praktične vještine
Spretno dijete od glave do pete 1, udžbenik za Praktične vještine
Spretno dijete od glave do pete 1, udžbenik za Praktične vještine
‒ Učenici su bili presretni, većina sata prošla je u trgovini. Izmjenjivali su se i u snimanju. Poslije smo gledali snimke i analizirali komunikaciju između trgovca i kupca te su učenici shvatili koliko je važno da jedan drugoga dobro slušaju kako ne bi došlo do krive isporuke ili nesporazuma oko novca. Uočili su i ulogu i važnost novčanika. Pod odmorom smo „trgovinu” preselili u drugi dio učionice gdje su se učenici nastavili igrati. – završila je učiteljica Andreja.
Osim navedenoga na stranici kabinet.alfa.hr potražite dodatne materijale za poučavanje o novcu.
TAGOVI