
04. srpnja 2025.
Kako izraditi materijale iz Fizike za učenike s poteškoćama

Sve je više učenika koji se obrazuju po redovitom kurikulumu uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke. Priprema materijala s pomoću kojih će lakše učiti i napredovati izazov je s kojim se susreću mnogi učitelji i nastavnici, na žalost, često bez pomoći edukacijskih rehabilitatora i ostalih članova stručnih timova u školi.
O tome što je ključno za izradu dobrih materijala za učenike, mogu li materijali biti barem donekle unificirani, što učitelju može olakšati izradu takvih materijala… govorila je Melita Stanić Šepić na 17. hrvatskom simpoziju o nastavi fizike koji se je održao u Osijeku gdje je prezentirala svoj rad i za kolege pripremila radionicu s osnovnim smjernicama i koracima izrade materijala te načinu vrednovanja učenika. Sadržaj i materijale koje je prezentirala učitelji su ocijenjeni najboljim ocjenama, kao i prijedloge o načinu vrednovanja koji im mogu uvelike olakšati svakodnevnu nastavu.
Nastavni listići za prilagođeni program nalaze se na Kabinetu
- Od samih početaka mog profesionalnog rada osluškujem želje učenika, pratim njihove potrebe, promatram reakcije, upoznajem njihove dosege, razmatram njihove prijedloge i uvažavam ih kad god je to moguće, odgovaram na pitanja, pokazujem razumijevanje za njihove poteškoće…
U meni je dugo sazrijevala ideja da izradim nastavne listića za učenike koji se školuju po redovitom programu uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke.
Specifične poteškoće
- Svaki učenik koji se školuje na ovaj način ima specifične poteškoće opisane u rješenju čiji su detalji poznati stručnoj službi škole koja u najjednostavnijim crtama učitelja upoznaje sa specifičnostima pojedinog učenika.
Uočila sam da je zajednička karakteristika većine učenika koji nailaze na poteškoće u savladavanju nastave Matematike i Fizike zapravo nedovoljno razvijene vještine čitanja i pisanja, a time i razumijevanja pročitanog.
U osobnom višegodišnjem iskustvu rada s tim učenicima, uočila sam potrebu za izradom dodatnih materijala i dodatnim prilagođavanjem koje će ti učenici koristiti u nastavi, a koji će biti usmjereni na dobrobit kognitivnog razvoja učenika i koncipirani tako da olakšavaju čitanje, pisanje i razumijevanje pročitanog.
Primjer nastavnog sadržaja iz radnih listova za 7. razred
Razvoj metakognicije
Prije tri godine sustavno i intenzivno počela sam razmatrati moguća pozitivna rješenja koja bih mogla primijeniti u svojoj nastavi za učenike koje se obrazuju po redovitom kurikulumu uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke, a veliku podršku i pomoć u tome pružila mi je školska edukacijska rehabilitatorica Eni Tomšić s kojom sam vodila niz konstruktivnih rasprava o mogućim rješenjima. Ona me usmjeravala na ispravak pogrešaka u oblikovanju materijala, savjetovala kako prezentirati teme namijenjene učenicima s obzirom na njihove specifičnosti, davala preporuke odgovarajuće literature.
Uz sustavno poticanje razvoja metakognicije sve izrađene nastavne listiće koristila sam uz radne udžbenike i radne bilježnice i vrlo brzo uočila velike pozitivne pomake u napretku, zadovoljstvu učenika, boljem usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda kurikuluma iz Fizike.
Melita Stanić Šepić objasnila je kako izrađeni materijali ne mogu biti unificirani jer svako dijete koje se školuje po redovitom programu uz prilagodbu sadržaja i individualizaciju postupaka ima svoje specifičnosti, no ipak može postojati nekakav osnovni kostur svake nastavne teme koje se dodatno može vrlo lako prilagoditi.
Nastavna tema se može prilagoditi individualnim potrebama učenika
Olakšanje svakodnevnog rada
- Mislim da prije izrade materijala ovakvog tipa učitelj treba izdvojiti puno više vremena od onog koje je predviđeno samim zaduženjem učitelja te uložiti svoje slobodno vrijeme kako bi samostalno učio i dobro surađivao s ljudima koji su posebno educirani za djecu s teškoćama što sam i sama činila.
Materijali su proizašli iz mojeg osobnog iskustva, osobnih ideja i kreativnosti u načinu prezentiranja predviđenih sadržaja.
Potrebno je mnogo dobre volje, puno promišljanja, želje i vremena u osmišljavanju materijala koji će koristiti učeniku i učitelju, a kako bi oni bili motivirajući za učenika.
- Želja mi je da moje uloženo vrijeme u izradu ovih materijala pomogne i drugim kolegama kako bi im svakodnevni rad bio olakšan. – završila je ova vrijedna učiteljica.
Radne listove, provjere znanja, praktične radove za učenike s prilagodbom sadržaja možete pronaći ovdje:
Udžbenik iz fizike za sedmi razred osnovne škole (prilagođeno za učenike s teškoćama u učenju)
Udžbenik iz fizike za osmi razred osnovne škole (prilagođeno za učenike s teškoćama u učenju)
TAGOVI