
10. veljače 2025.
Kako izgledaju nacionalni ispiti diljem svijeta?

Nacionalni ispiti provode se u mnogim zemljama radi procjene učinkovitosti obrazovnih sustava, praćenja napredovanja učenika i osiguranja jednakosti u obrazovanju. Svaka država ima svoj pristup ‒ od ispitivanja na završnim godinama osnovne i srednje škole ‒ te načine mjerenja znanja na različitim obrazovnim stupnjevima.
Finska
Nacionalni ispiti u Finskoj prvi se put provode u šestom razredu, ali učenici imaju manje ispite već u četvrtom razredu. Ispiti se pišu iz obrazovnih predmeta – Matematike, Finskog jezika, Engleskog jezika i društvenih znanosti.
Cilj pisanja ispita jest praćenje napretka učenika. Rezultati tih ispita koriste se za vrednovanje učinkovitosti obrazovnog sustava i učitelja.
Ispiti također pomažu Ministarstvu obrazovanja u donošenju obrazovnih politika.
Sjedinjene Američke Države
U SAD-u postoje brojni standardizirani testovi, među kojima je najpoznatiji SAT (Scholastic Assessment Test) koji se polaže za upis na fakultete te ACT (American College Testing) sa sličnom ulogom. No mnoge savezne države imaju vlastite testove, primjerice PARCC (Partnership for Assessment of Readiness for College and Careers) i Smarter Balanced Assessments. SAT postoji od 1926., dok su savezni testovi uvedeni dvijetisućitih godina kao dio inicijativa No Child Left Behind. Rezultati SAT-a, ACT-a i drugih državnih testova često se koriste za upis na fakultete.
Državni testovi služe i za praćenje postignuća na razini škola i okruga, a rezultati mogu utjecati na financiranje škola.
SAT i ACT obično se polažu u srednjoj školi (11. ili 12. razred), dok savezni testovi mogu biti provedeni na svim razinama osnovnog i srednjoškolskog obrazovanja.
U mnogim saveznim državama SAD-a postoje standardizirani testovi koji se polažu već u osnovnoj školi. Testovi kao što su PARCC (Partnership for Assessment of Readiness for College and Careers) ili Smarter Balanced mogu se provoditi u 3. i 5. razredu.
Ispiti obuhvaćaju matematiku, čitanje s razumijevanjem, a neki i znanost.
Navedeni ispiti služe za praćenje postignuća učenika i usporedbu s državnim standardima.
Iako rezultati obično izravno ne utječu na upis na višu razinu školovanja, vrijedni su podatci za vrednovanje učinkovitosti obrazovnog sustava i učitelja te da bi se osigurao napredak učenika u skladu s očekivanjima.
Ujedinjeno Kraljevstvo
U UK-u postoje različiti nacionalni ispiti na ključnim prijelaznim točkama obrazovanja, a najpoznatiji su GCSE (General Certificate of Secondary Education) te A-levels (Advanced Level). GCSE ispiti postoje od 1988., a A-levels od pedesetih godina dvadesetog stoljeća. Rezultati GCSE ispita koriste se za upis na A-levels (koji se polažu na kraju srednje škole). Rezultati ispita A-levels odlučuju o upisu na sveučilišta. Ispiti se koriste i za analizu kvalitete obrazovnog sustava. GCSE se polaže u 11. razredu (16 godina), a A-levels u 13. razredu (18 godina).
Nacionalni ispiti za osnovne škole provode se u 2. i 6. razredu. Rezultati se također koriste za ocjenjivanje škola i kao pomoć u unapređenju obrazovnog sustava.
Ispiti se uglavnom odnose na osnovne predmete poput matematike, engleskog jezika i pismenosti. Ispiti iz matematike i engleskog jezika obično se pišu u 6. razredu, a služe za praćenje napretka učenika te za usporedbu s nacionalnim standardima.
Francuska
Francuska ima nacionalni ispit pod nazivom Baccalauréat (Bac) koji se polaže na kraju srednje škole. Postoje različiti smjerovi, uključujući opći, znanstveni, ekonomski i jezični Bac. Baccalauréat postoji od 1808. godine. Rezultati tog ispita vrijede za upis na sveučilišta i visoke škole. Ispit je također važan za analizu kvalitete obrazovanja. Polaže se u završnom razredu srednje škole.
U 3. razredu učenici mogu biti podvrgnuti nacionalnom testiranju iz francuskog jezika i matematike. Ispiti obuhvaćaju osnovne vještine u čitanju, pisanju i matematici.
Rezultati u nižim razredima izravno ne utječu na upis u srednju školu, već pomažu Ministarstvu obrazovanja u procjeni učinkovitosti sustava.
Kanada
U Kanadi postoji nekoliko različitih standardiziranih testova koji se provode na razini pokrajina, primjerice Ontario Secondary School Literacy Test (OSSLT) i pokrajinski testovi iz matematike i engleskog jezika. Pokrajinski testovi postoje od 1980-ih, dok su specifični standardizirani testovi uvedeni u različitim pokrajinama 1990-ih i 2000-ih.
Rezultati se koriste za praćenje postignuća učenika na pokrajinskoj i državnoj razini.
Rezultati OSSLT-a, na primjer, mogu biti uvjet za diplomiranje u Ontariju. OSSLT se polaže u 10. razredu, dok drugi testovi mogu biti provedeni u različitim godinama osnovne i srednje škole.
Turska
Turska provodi standardizirane ispite u osnovnim školama, a neki od njih mogu biti namijenjeni učenicima 4. razreda.
Ispiti služe za procjenu uspjeha učenika na državnoj razini, a mogu utjecati na preporuke za daljnji obrazovni put iako nisu presudni za upis u srednje škole.
Ispiti obuhvaćaju osnovne predmete poput matematike, turskog jezika, znanstvenih i društvenih predmeta.
Portugal
Nacionalni ispiti provode se u 4. razredu osnovne škole. Ispiti obuhvaćaju matematiku i portugalski jezik. Rezultati ispita služe za procjenu uspjeha učenika na državnoj razini i za poboljšanje obrazovnog sustava te nisu povezani s upisom u srednje škole.
Španjolska
Nacionalni ispiti mogu se provoditi u 3. ili 4. razredu osnovne škole. Obuhvaćaju čitanje, pisanje i matematiku. Rezultati ispita nisu povezani s upisom u srednje škole, ali se koriste za praćenje napretka učenika te za vrednovanje učinkovitosti obrazovnog sustava i za poboljšanje nastave.
Poljska
U Poljskoj se u osnovnim školama provode nacionalni ispiti u 4. i 6. razredu (u 4. razredu obično nisu toliko zahtjevni kao oni u 6. razredu). Ispiti se sastoje od osnovnih predmeta kao što su poljski jezik, matematika i prirodne znanosti.
Ispiti služe za procjenu napretka učenika i učinkovitosti obrazovnog sustava, dok rezultati u 6. razredu mogu igrati ulogu u prepoznavanju područja koja zahtijevaju dodatnu pažnju ili poboljšanja.
Bjelorusija
U Bjelorusiji se provode nacionalni ispiti koji uključuju osnovne predmete: matematiku, jezik, znanost i dr. Ispiti služe za praćenje napretka učenika i za usporedbu s nacionalnim obrazovnim standardima.
Meksiko
Meksiko provodi nacionalne ispite pod nazivom ENLACE (Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares), a mogu se provoditi već u 3. i 6. razredu osnovnih škola. Ispiti obuhvaćaju osnovne predmete, uključujući matematiku, jezik i znanost. Rezultati tih ispita koriste se za procjenu učinkovitosti obrazovnog sustava i školskih politika, kao i za poboljšanje nastave.
Srbija
U Srbiji postoji nacionalno testiranje koje je obavezno u 4. razredu osnovne škole. Riječ je o testiranju iz srpskog jezika i matematike koje služi za procjenu općeg znanja i napretka učenika. Ponekad se ispituje i znanje engleskog jezika.
Ispiti u 4. razredu daju povratne informacije o napretku učenika na državnoj razini i rezultati se mogu koristiti za prilagodbu nastavnih metoda, dok je rezultat završnog ispita u 8. razredu važan za upis u srednje škole.
Bosna i Hercegovina
U Bosni i Hercegovini postoje nacionalni testovi, ali oni nisu obavezni za sve učenike 4. razreda. U BiH postoje testiranja koja se obavljaju povremeno kako bi se procijenila kvaliteta obrazovanja, ali to obično uključuje učenike u višim razredima osnovne škole (npr. 8. razred). Ispiti pokrivaju osnovne predmete poput matematike, materinskog jezika i prirodnih znanosti. Ispiti više služe kao alat za procjenu obrazovnog sustava nego za vrednovanje pojedinačnih učenika, a rezultati se koriste za reformu obrazovnih politika.
Slovenija
U Sloveniji se u 6. razredu osnovne škole provodi nacionalno testiranje koje uključuje matematiku i slovenski jezik. Ispiti obuhvaćaju osnovne vještine iz matematike i jezika (čitanje, razumijevanje teksta, poznavanje gramatike).
Ispit u 6. razredu koristi se za praćenje napretka učenika na državnoj razini. Rezultati pomažu Ministarstvu za obrazovanje u procjeni učinkovitosti obrazovnog sustava, ali nisu povezani s upisom u viši obrazovni stupanj. U 9. razredu osnovne škole učenici polažu završni ispit, koji je važan za upis u srednje škole.
Završni ispit u 9. razredu obuhvaća nekoliko predmeta: slovenski jezik, matematiku i strane jezike (najčešće engleski, ali može biti i drugi strani jezik, ovisno o školi).
Rezultati završnog ispita važni su za rangiranje učenika pri odabiru smjera u srednjoj školi jer ocjene tijekom osnovne škole čine samo jedan dio kriterija za upis.
Iako se nacionalni ispiti značajno razlikuju od zemlje do zemlje, mnogi od njih imaju ključnu ulogu u obrazovnom sustavu, osobito u završnim godinama obrazovanja. U nekim državama rezultati ispita služe za upise na fakultete, dok se u drugima koriste za mjerenje napretka učenika i kvalitete obrazovnog sustava.
Ravnatelji škola, školski koordinatori, učitelji, stručni suradnici i roditelji u Hrvatskoj najčešće pitaju zašto se nacionalni ispiti pišu baš u ožujku. Iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje objašnjavaju da nema idealnog vremena koje neće remetiti planirani rad škola te je upravo ožujak optimalno vrijeme jer bi pisanje prije ožujka onemogućilo uvrštavanje znatnog broja zadataka iz predmetnih kurikula tekuće nastavne godine.
„Nakon provedbe svih ispita u ožujku i početkom travnja slijedi ocjenjivanje ispita, dok je u svibnju Centar fokusiran na pripremu provedbe državne mature. Dok su nacionalni ispiti u ovom formatu, nije moguće pisanje nakon završetka nastavne godine iz niza objektivnih razloga.” – piše na mrežnim stranicama Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje.
„Pripreme za pet(i)” listići su s primjerima zadataka iz hrvatskog jezika, matematike i prirode i društva za učenike 4. razreda osnovne škole. Obuhvaćaju nastavne sadržaje 1. – 4. razreda i izvrstan su materijal kao priprema učenika za nacionalne ispite, vježbanje i ponavljanje u A2 modelu nastave te kao priprema za peti razred. Listići sadrže i rješenja zadataka te QR kod s poveznicom na list za odgovore. Osim na nastavi učenici mogu rješavati ove listiće i kod kuće kako bi unaprijedili svoje znanje i postali spremniji za izazove koji ih očekuju u nacionalnim ispitima i u nastavku školovanja.
Zbirku listića možete naručiti kod svog promotora ili putem webshopa.
TAGOVI