ŠKOLSKI PERISKOP

14. lipnja 2024.

Piše: Sanja Ivančić, mag. prim. educ., učitelj mentor, OŠ kraljice Jelene, Solin

Kad učitelj pregori: suočavanje sa stresom na kraju nastavne godine

Kraj školske godine je za učitelje često stresno razdoblje prepuno ispita, ocjenjivanja i planiranja. Uz visok rizik od izgaranja, važno je znati prepoznati simptome i koristiti tehnike opuštanja kako bi se uspješno nosili s tim izazovima.

Završetak školske godine, vrijeme koje učenici s nestrpljenjem iščekuju, za mnoge je učitelje razdoblje iznimnog stresa i opterećenja. Posljednji tjedni škole često su ispunjeni završnim ispitima, ocjenjivanjem, administrativnim zadatcima i pripremom za sljedeću školsku godinu. U tom vrtlogu obaveza učitelji se često osjećaju preopterećeno i izloženi su visokim razinama stresa. No kako prepoznati znakove izgaranja i koje tehnike opuštanja mogu pomoći u suočavanju s tim izazovima?


Znakovi izgaranja
Izgaranje (engl. burnout) među učiteljima nije rijetkost. Prema istraživanjima, učitelji su među profesijama s najvišim rizikom od izgaranja. Neki od znakova uključuju:
•    kronični umor i iscrpljenost
•    smanjenu učinkovitost i motivaciju
•    emocionalnu iscrpljenost
•    povećanu razdražljivost i cinizam
•    fizičke simptome poput glavobolje i nesanice.


Kombinacija navedenih simptoma može ozbiljno narušiti kvalitetu života i radnu učinkovitost učitelja. Stoga je važno prepoznati znakove na vrijeme i poduzeti korake za smanjenje stresa.


Tehnike opuštanja i smanjenja stresa
Postoji nekoliko učinkovitih tehnika koje učitelji mogu primijeniti kako bi se nosili sa stresom, posebno na kraju nastavne godine.
1.    Planiranje i organizacija. Učinkovito upravljanje vremenom ključno je za smanjenje stresa. Upotreba alata za planiranje i postavljanje prioriteta može pomoći u raspoređivanju zadataka i smanjenju osjećaja preopterećenosti.
2.    Fizička aktivnost. Redovita tjelovježba pomaže u smanjenju stresa, poboljšava raspoloženje i povećava energiju. Čak i kratka šetnja ili vježbanje mogu imati značajan pozitivni učinak.
3.     Tehnike opuštanja
o    Meditacija. Praksa meditacije može pomoći u smirivanju uma i povećanju fokusa. Redovita meditacija, čak i samo nekoliko minuta dnevno, može značajno smanjiti stres.
o    Duboko disanje. Tehnike dubokog disanja mogu pomoći u trenutnom smanjenju stresa. Fokusiranje na disanje pomaže u smirivanju živčanog sustava i vraćanju osjećaja kontrole.
4.    Balansiranje između posla i privatnog života. Postavljanje jasnih granica između posla i privatnog života ključno je za očuvanje mentalnog zdravlja. Učitelji trebaju osigurati vrijeme za aktivnosti koje ih ispunjavaju i opuštaju izvan radnog vremena.
5.    Emocionalna podrška. Razgovor s kolegama, prijateljima ili članovima obitelji može pružiti emocionalnu podršku i osjećaj zajedništva. Učitelji mogu razmijeniti iskustva, savjete i podršku, što može značajno smanjiti osjećaj usamljenosti i preopterećenosti.
6.    Vjera i duhovnost. Mnogima vjera može biti snažan izvor podrške i snage. Praksa molitve, meditacije ili aktivnosti u vjerskim zajednicama može pružiti emocionalnu stabilnost i perspektivu u teškim vremenima.
7.    Hobiji i interesi. Uključivanje u aktivnosti koje donose radost i zadovoljstvo, poput čitanja, crtanja ili vrtlarenja, može pomoći u odvraćanju misli od stresa i pružiti mentalni odmor.


Suradnja s roditeljima – ključ za smanjenje napetosti
Suradnja s roditeljima može biti izazovna, posebno kada dolazi do napetosti vezanih uz ocjene i akademski uspjeh djece. Evo nekoliko savjeta kako ostvariti učinkovitu suradnju s roditeljima i smiriti napetosti:
1.    Proaktivna komunikacija
o    Redoviti sastanci. Organizirajte redovite sastanke s roditeljima kako biste razgovarali o napretku i izazovima učenika. To može smanjiti potrebu za hitnim intervencijama.
o    Informiranje. Redovito informirajte roditelje o školskim događanjima, zadatcima i očekivanjima putem e-maila, newslettera ili školskih aplikacija.
2.    Empatija i razumijevanje
o    Slušanje. Aktivno slušajte roditelje i pokažite razumijevanje za njihove brige. To može pomoći u smanjenju napetosti i stvaranju povjerenja.
o    Empatija. Pokažite empatiju i razumijevanje za roditeljske brige i strahove. Ponekad roditelji samo žele biti sigurni da se čuje njihov glas.
3.    Jasna pravila i očekivanja
o    Pravila ocjenjivanja. Jasno objasnite kriterije ocjenjivanja i očekivanja kako bi roditelji razumjeli proces i mogli realno procijeniti napredak svoje djece.
o    Dosljednost. Budite dosljedni u primjeni pravila i procedura, što može pomoći u izbjegavanju nesporazuma i sukoba.
4.    Rješavanje sukoba
o    Smirenost. Ostanite smireni i profesionalni tijekom razgovora s roditeljima, čak i kada su oni uzrujani. Staložena komunikacija može pomoći u smirivanju situacije.
o    Rješenje problema. Usredotočite se na rješavanje problema umjesto na krivnju. Pokušajte zajedno s roditeljima pronaći konstruktivna rješenja za izazove s kojima se suočavate.
5.    Podrška za roditelje
o    Edukacija. Pružite roditeljima informacije i resurse koji će im pomoći u boljem razumijevanju načina na koje mogu podržati svoje dijete kod kuće.
o    Savjetovanje. Preporučite roditeljima savjetodavne usluge ili radionice koje im mogu pomoći u razvoju roditeljskih vještina te u suočavanju sa stresom.


Zaključak
Iako je posao učitelja iznimno zahtjevan, postoji mnogo načina za učinkovito suočavanje sa stresom i za izbjegavanje izgaranja. Različitim tehnikama opuštanja i smanjenja stresa učitelji mogu očuvati svoje mentalno i fizičko zdravlje, što im omogućuje da budu još bolji u svom poslu te da učenicima pružaju kvalitetno obrazovanje. Završetak školske godine ne mora biti izvor stresa već prilika za rast i unapređenje i za učitelje i za cijelu školsku zajednicu. Uspješna suradnja s roditeljima također igra ključnu ulogu u smanjenju napetosti i osiguravanju pozitivnog okruženja za sve uključene.




TAGOVI

razredna nastava
predmetna nastava
srednja škola
burnout
stres