
17. lipnja 2025.
„Jake's Adventures Across Croatia” – kako jedan krpeni lutak može potaknuti razvoj svih vještina 21. stoljeća

– Kao učiteljica čiji su učenici prvog i drugog razreda prvi ugostili Jakea s oduševljenjem sam promatrala koliko jednostavan krpeni lutak može potaknuti dječju maštu i emocije.
Djeca su dočekala Jakea kao pravoga gosta – pokazivali su mu učionicu, vodili ga na odmor, uključivali ga u igre i razgovore. S posebnim uzbuđenjem osmišljavali su, pisali i stvarali stranice Jakeova dnevnika.



Budući da je stigao u listopadu, lutak je bio odličan katalizator koji je u kratko vrijeme prvaše učinio homogenom grupom. Motivacija i raspon pažnje učenika obiju dobnih skupina porasli su i zadržali se na visokoj razini.
Uživala sam gledati s koliko su žara učenici radili na ovom projektu. – rekla je učiteljica Fani. U njezinom razredu posebno se svečano i kreativno obilježio i trenutak na kraju školske godine, kada je stigao paket s primjercima otisnutih slikovnica „Jake's Adventures Across Croatia – Jake's Diary” u kojoj su objavljeni radovi učenika iz svih osam škola uključenih u projekt. Učiteljica Fani slikovnicu je nazvala „šlagom na torti sa zlatnim listićima”.
Šlag na torti - otisnuta slikovnica
– Stigao je i taj dan! Slikovnice su tiskane. Kako ih predstaviti roditeljima i učenicima? Sto ideja motalo mi se po glavi, a Jake je tomu kriv. On je zaslužan za obilje entuzijazma, kreativnosti i veselja u mojoj učionici. Na kraju je plan bio jednostavan: prvo malo o projektu, pa čitanje odabranih dijelova, podjela straničnika i zahvalnica te pokazivanje slikovnice i zajednička fotografija.
Oduševljenje i uzbuđenje učenika na pokazivanje slikovnice
Budući da me razveselila vijest kako će svatko dobiti svoj primjerak, tajila sam to do samog kraja kako bi iznenađenje bilo potpuno. Taj se trenutak ne da opisati riječima! Bilo je puno uzbuđenja, razdraganosti i ponosa. Učenici su znatiželjno listali slikovnicu, s tolikom pažnjom da su se nakratko utišali.
Učenici su znatiželjno listali slikovnicu
A oni zlatni listići? To su poruke roditelja koje još uvijek stižu: „Sinoć joj je sestra za laku noć morala pročitati cijelu slikovnicu. Baš je ponosna.” „Kad je prepoznala svoj rad, ona se kao balon napuhala.” M… je oduševljen sudjelovanjem, to je njemu nešto novo.” „Bilo je odlično, iznenadila sam se i sama da dobivaju knjige, to je jedna jako lijepa uspomena.” „Već smo stotinu puta prelistali slikovnicu – super poticaj za njih!” „Baš je bio uživljen, kaže da je i on napisao knjigu.” „Slikovnica je baš ekstra, mislim sudjelovati u tako nečemu… Eh, da je nama to bilo!”
Jake i njegov mačić posjetili su i prvašiće u razredu Gracijele Orobabić, učiteljice izvrsne savjetnice engleskog jezika, koordinatorice projekta iz OŠ Gornja Vežica u Rijeci, još jednu iz Jakeove obitelji hrvatskih škola uključenih u ovaj izvrstan suradnički projekt.
– Jake je motivirao učenike da lakše nauče riječi na temu omiljene igračke. Učenici su se vrlo kreativno izrazili crtežima, a poneki su i pisali na ovu omiljenu dječju temu. Odlično su se zabavili, komunicirali i surađivali. Jako sam zadovoljna suradnjom na ovom projektu i zahvalna na pozivu.
Jake je motivirao učenike da lakše nauče riječi omiljenih im tema
Ovakva vrsta suradnje kolegica, učiteljica engleskoga jezika iz više županija uistinu je neprocjenjiva. Od jednostavne ideje stvorena je velika avantura na državnoj razini koja pobuđuje maštu i kreativnost naših učenika.
„Where is Jake?”
Marijana Mikulandra, učiteljica savjetnica engleskog jezika iz šibenske OŠ Tina Ujevića jedna je od mnogih koje su gotovo na svakom satu morale odgovarati na isto pitanje: „Where is Jake?”
– Jake nas je posjetio relativno rano, već u predbožićno vrijeme, inače ne znam kako bih više izdržala slušati pitanje „Where is Jake?” i odgovarati na njega. Za mene je, bez obzira na dugi staž, bilo pravo otkriće što jedna lutka može postići u smislu motivacije za rad te koliko se prostora otvara za učenje ne samo engleskog jezika nego i međupredmetnih tema. Koliko im je Jake bio važan, pokazuje i nedavni primjer jednog mog drugaša, koji je, kada su trebali nacrtati najdražu igračku jer smo učili dijelove glave, pitao može li nacrtati Jakea – gotovo pet mjeseci nakon što je Jake otišao.
Mislim da bi svaki razred trebao imati nekog Jakea.
– Tijekom siječnja ugostili smo Jakea i njegovog mačka. Od prvog dana učenici su ih dočekali s velikim veseljem i znatiželjom. Bili su jako ponosni i važni kada sam im rekla da je jedan od njihovih zadataka nadjenuti ime mačku. U razredu su održani pravi izbori i demokratski je odlučeno da se mačak zove – Sigma.
Projekt je bio sjajna prilika za razvoj jezičnih vještina, kreativnosti i timskog duha.
Učenici su pisali i crtali što Sigma voli i zna te što može raditi lav – Jakeova omiljena životinja. U igri i učenju na engleskom jeziku učenici su pokazali maštovitost, trud i zajedništvo. – kaže Kristina Strinavić, učiteljica mentorica engleskog jezika iz OŠ Antuna Mihanovića u Novoj Kapeli, Batrini.
Što Jake jede?
Prvašići iz OŠ Trnsko za vrijeme Jakeova posjeta bavili su se temom zdrave prehrane.
– Jake im je ispričao što voli jesti, potaknuo ih je na razgovor o zdravim i manje zdravim namirnicama. Učenici su crtali, pisali i uspoređivali svoje prehrambene navike s njegovima. Aktivno su izražavali svoje stavove, razvijali komunikacijske vještine i emocionalnu pismenost.
Projekt je vrlo učinkovit jer putem igre potiče učenje, toleranciju i razmjenu mišljenja.
Jakeov posjet ostavio je lijepe uspomene koje će djeca još dugo nositi sa sobom. – kaže Lovorka Mudrovčić, učiteljica engleskog jezika iz zagrebačke OŠ Trnsko.
– Projekt „Jake's Adventures Across Croatia” ostavio je na mene iznimno pozitivan dojam. Smatram da je povezivanje učenika iz različitih škola u kreativnim aktivnostima na engleskom jeziku izvrsna ideja koja potiče razvoj jezičnih i socijalnih vještina. Posebno mi se svidjelo što su učenici s oduševljenjem dočekali Jakea i s mnogo kreativnosti izrađivali uskrsne ukrase. Zadatak crtanja pisanica bio je posebno inspirativan, a Jakeove priče o njegovim pisanicama dodatno su ih motivirale da budu još maštovitiji.
S mnogo kreativnosti i Jakeovom pričom izrađivali su uskrsne ukrase
Nadahnuti Jakeovim opisima, učenici su pisali o svojim doživljajima izražavajući pritom i jezične vještine i kreativnost.
Pokazalo se da prijenos Jakea iz škole u školu potiče zajedništvo i prijateljstvo čineći ovaj projekt istinski posebnim. – potvrdila je Dunja Oreški, učiteljica engleskog jezika iz OŠ Sveta Marija iz Donjeg Mihaljevca.
Jake postaje „gospar”
Na kraju svog ovogodišnjeg putovanja Jake je stigao i na sam jug Hrvatske – u Dubrovnik.
– Sudjelovanje u projektu bilo nam je jako zabavno i poučno. Jake je kod nas došao na kraju svog putovanja koje smo pažljivo pratili cijelim putem.
Učenici su se dobro slagali i surađivali jedni s drugima te su na kraju odrađenih aktivnosti zajednički odabrali najbolji rad. Aktivno su sudjelovali u grupnom radu, izražavali svoje ideje i kreativnost. Osjećali su ponos, uzbuđenje i odgovornost jer mogu sudjelovati u kreiranju sadržaja.
Sudjelovanje u projektu pomoglo im je u razvoju komunikacijskih vještina, kritičkog razmišljanja i samopouzdanja, a nastala slikovnica ostat će lijep podsjetnik koji ćemo zasigurno često listati. – kaže učiteljica engleskog jezika Darija Čanić iz dubrovačke OŠ Lapad.
Nastala slikovnica ostat će lijep podsjetnik na projekt koji je nadmašio očekivanja
– Malo je reći da je cilj projekta u potpunosti ispunjen – on je nadmašio naša očekivanja!
Još jednom pokazala se moć korištenja lutke u učionici koja je znanstveno utemeljena. Tijekom provođenja projekta „višeslojno” su se događale fenomenalne stvari. Mislimo da svaka od vještina koje su učenici razvijali tijekom projekta spada u kategoriju vještina 21. stoljeća.
Uživali smo slušati priče i gledati fotografije na kojima se vidi na koje je sve različite načine lutak Jake povezivao učenike, rješavao razredne probleme i sporove, tješio učenike kada bi zaplakali… Jedna od učiteljica uključenih u projekt rekla je kako je posao učitelja „najhumanije zanimanje koje se godinama dehumanizira”, a mi vjerujemo i nadamo se da je jedan mali lutak Jake vratio dio te humanosti i vjere u nju u sve učionice u kojima je bio. – rekla je Anita Benčec Nikolovski, urednica za Engleski jezik u Alfi. Vjeruje kako će slikovnica „Jake's Adventures Across Croatia – Jake's Diary” osim kao predivna uspomena pronaći svoju vrijednost i kao odličan materijal za usustavljivanje i ponavljanje nastavnih sadržaja u svim školama u kojima se već nalazi. Projekt „Jake's Adventures Across Croatia” sigurno će se nastaviti, a u kojem obliku – saznat ćemo kada se Jake okupa i odmori poput svih učenika i učiteljica koji su sudjelovali u projektu.
Odličan materijal za usustavljanje i ponavljanje nastavnih sadržaja
- Osjećam neopisivo zadovoljstvo i ponos što projekt Alfa School Network živi i što već treću godinu za redom uspijevamo slijediti i ostvarivati temeljnu ideju projekta a to je umrežavanje i zajednički rast učitelja i učenika. Izražavam veliku zahvalnost mojim suradnicama Martini Jeren i Tihani Paulik na velikom trudu i vjeri da zajedno možemo činiti razliku i Be the change! Avantura s Jake-om bila je predivno i gotovo terapeutsko iskustvo za mene i zahvalna sam svim sudionicima. Zajedno smo ostvarili nešto što će ostati trajno utkano u svima nama. – zaključila je urednica Anita Benčec Nikolovski.









TAGOVI