Izražajno čitanje i čitanje s razumijevanjem.

Ishodi: OŠ HJ A.4.3.


Hrvatski jezik i komunikacija


U okviru domene Jezik i komunikacija treći je ishod namijenjen čitanju i usavršavanju tehnike čitanja, ali i motiviranju za čitanje, različitim načinima čitanja te čitanju s razumijevanjem. S obzirom da ranije ovaj ishod nije bio oblikovan na ovaj način, učitelji sada imaju više vremena da se posvete učeniku i da ga motiviraju za čitanje, da čitaju zajedno, da odabiru što će čitati i da uvježbavaju različite vrste čitanja. Istaknula bih ovdje s obzirom na temu: različite vrste i načine čitanja. Osim čitanja u sebi, postoje različite vrste interpretativnoga čitanja koje uvažava sve vrednote govorenoga jezika. Učenike se potiče na konkretnu uporabu rečeničnih znakova i njihovo značenje u tekstu, ali osim toga i razumijevanje teksta koje proizlazi iz njegova čitanja pa i poštivanja svih interpunkcijskih znakova. Interpunkcija će sugerirati rečeničnu intonaciju koja će doprinijeti izražajnom čitanju.


Izražajno čitanje učenika će motivirati na dublje promišljanje o tekstu, a onda i njegovo razumijevanje. Iako se niti u ranijoj nastavi ovaj segment nije zanemarivao, njemu je sada samo pridodano više vremena i konkretan ishod koji se bavi samo “čitanjem“ dok se njegovom analizom bavi ishod označen slovom B, a koji pripada domeni Književnosti i stvaralaštva.


Kako se primjenjuje ishod u udžbeniku?


U udžbeniku Čitam i pišem 4 učenicima su ponuđene različite vrste tekstova koje kod učenika potiču izražajno čitanje. Tekstovi su različiti po svojoj strukturi, temi i vrsti i time motiviraju učenika na čitanje. Dramski tekst zahtijeva jedan način, dok poezija zahtijeva jedan posve drugi način. Upravo ta raznolikost učeniku nudi različite mogućnosti u procesu izražajnoga čitanja: individualnoga ili po ulogama. Osim toga, treba imati na umu da izražajno čitanje nije usko vezano uz književne tekstove, nego je jednako tako učenicima važno davati i druge vrste tekstova koji su svojom strukturom, rečenicama i načinom pisanja drugačiji i zahtijevaju drugačiji pristup u čitanju, ali i razumijevanju. U udžbeniku ćete pronaći i poeziju, i prozu, i dramske tekstove, ali i obavijesti, novinske članke, strip te neke kraće znanstvene tekstove, a sve kako bi se kod učenika poticalo i motiviralo čitanje, a onda posljedično i njegovo razumijevanje.



Vaš autorski tim

TAGOVI

hrvatski jezik
razredna nastava
čitam i pišem
četvrti razred
izražajno čitanje