Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje.

Ishodi: OŠ HJ A1.1.


Hrvatski jezik i komunikacija


U prvome razredu osnovne škole u nastavi hrvatskoga jezika otvorilo se dosta prostora za sadržaje jezičnoga izražavanja zbog prenošenja usvajanja i učenja pisanih slova u drugi razred. Prilika je to za ostvarivanje prvoga ishoda u domeni jezika i komunikacije. Poticanje različitih oblika govornih činova primjerenih učenikovoj dobi doprinosi razvoju komunikacijske kompetencije te, osim jezičnim, potiče i ovladavanje drugim pravilima koji su važni za svakodnevnu komunikaciju. Konkretno to znači da učenik – govoreći o svojim potrebama, razmjenjujući svoje misli s drugim učenicima te izražavajući svoje osjećaje – bogati svoj rječnik, učvršćuje svoje znanje gramatike, oblikuje svoj stil izražavanja i uvježbava svoj pravogovor, odnosno artikulaciju, akcentuaciju i rečeničnu intonaciju.

Uz navedeno, učenik razvija vještinu neverbalne komunikacije, djelomično je postaje svjestan, te uvježbava pravila uljuđenoga komuniciranja. Stavljanjem učenika u konkretne komunikacijske situacije ostvaruju se načela zavičajnosti, zornosti i primjerenosti. Igranje uloga u različitim komunikacijskim situacijama podiže kod učenika samosvijest i jača samopouzdanje, stvara dublje emocionalne i socijalne veze, bogati rječnik i priprema učenika za snalaženje u različitim komunikacijskim situacijama u budućnosti te mu pomaže ovladati pisanim i nepisanim pravilima kako što kvalitetnije komunicirati i prenijeti informaciju, želju, potrebu i osjećaj.

Kada se takvim pristupom ostvarenju ovoga ishoda započne u prvome razredu, do kraja školovanja dobivamo učenika visoke razine znanja i jezičnoga pouzdanja koji će bez poteškoća komunicirati u različitim situacijama, neovisno je li riječ o privatnoj ili javnoj komunikaciji.


Kako se primjenjuje ishod u udžbeniku?


U Hrvatskoj početnici Čitam i pišem 1 pronaći ćete na početku niz komunikacijskih situacija u koje se dijete stavlja u ranijoj dobi: park, igralište, škola, kuća, trgovina. Svi ti prostori poslužili su za početak razgovora, odnosno uz pitanja slike stvaraju okvir za govor, razgovor te služe kao motivacija.


U svakome prikazu komunikacijske situacije možete pronaći prvi motiv za razgovor uz niz pitanja koja učenike vode do razumijevanja i promišljanja o situaciji, sažimanju pravila komuniciranja za određenu situaciju (odlazak u trgovinu, put do škole, proslava rođendana, jedem zdravo ili upoznavanje) te se aktivira kreativno mišljenje tako što se učenike potencijalno stavlja u različite odnose prema danoj situaciji i traži se od njih da igraju različite uloge.


Sve navedeno potiče da oni jasno i glasno izraze svoje misli, osjećaje i potrebe koji se odnose na prikazanu situaciju ili na koje ih situacija asocira i što kod njih pobuđuje.



Vaš autorski tim

TAGOVI

hrvatski jezik
razredna nastava
čitam i pišem
prvi razred
poticanje govorenja