24. travnja 2024.
Financijska pismenost u školi
Ako niste sigurni što je porez, a što državni proračun, kako možemo znati je li račun valjan, što na računu označava broj ZKI, a što JIR… – pravac u Breganu! Jer odgovore na ta i brojna druga financijska pitanja znaju učenici trećih i četvrtih razreda OŠ Milana Langa čije su učiteljice iskoristile jedinstvenu priliku i u razred kao gošću primile službenicu Porezne uprave mr. sc. Mirjanu Mahović Komljenović koja je povodom Svjetskog tjedna novca (a radi utjecaja na financijsku pismenost najmlađih) s njihovim učenicima razgovarala o financijama. U samo jednom školskom satu ona je na djeci primjeren i jednostavan način objasnila mnoge teške financijske teme i dileme. Učenici kao trenutni korisnici, a nadamo se budući „punitelji” državnog proračuna Republike Hrvatske, naoružali su se financijskim znanjem.
– Prije praznika došla nam je u razred gospođa Mirjana. Naučila nas je mnogo informacija o porezima. Naučili smo da moramo obratiti pažnju i na računu uočiti dvije stonoge po imenu ZKI i JIR. Ako tih „stonoga” na računu nema, moramo prijaviti da su nestale.
Da bi znali da je novac predan u proračun, na računu moraju biti napisane te dvije „gusjenice” ili „stonoge”. Naučili smo i to da se kasica prasica u koju svi novci idu zove državni proračun. Za nagradu smo dobili kemijsku olovku i ispunjavali listić na kojem je pisalo „Zašto porezi?” – ispričala nam je učenica Tia Vitas.
– Moje mišljenje? Bilo je super i puno toga sam naučio. Sada znam da su važne dvije „gusjenice” od kojih ZKI predstavlja zaštitni kod izdavatelja, a JIR jedinstveni identifikator računa. – bio je kratak i jasan učenik Patrik Barbić.
Tajni agenti ZKI i JIR
I ostali učenici slično su odgovorili, neki su „gusjenice” ili „stonoge” prozvali tajnim agentima ZKI i JIR, a nekima je najzanimljivije bilo kada su morali dati svoje prijedloge i objasniti na što bi potrošili novac iz kasice prasice zvane državni proračun.
– Kao i većini učiteljica i učitelja, uvijek mi je drago kada u razredu mogu ugostiti stručnjake iz nekog područja, spisatelje, zdravstvene djelatnike i sl. Tako je bilo i ovaj put, kada nam je u goste došla gospođa Mirjana Mahović Komljenović, službenica Porezne uprave. Iako sam mnogo puta u protekle četiri godine u svoju nastavu implementirala financijsku pismenost, razgovarala s učenicima o štednji, upravljanju novcem… moram priznati da se nikada nisam dotaknula teme poreza. Tako su se, zahvaljujući zanimljivoj i stručnoj gošći, učenici možda i prvi put susreli s pojmovima kao što su porezi, državni proračun i slično. Kod predavačice mi se najviše svidjelo što je složene teme u potpunosti prilagodila učenicima nižih razreda, zainteresirala ih te na njima prilagođen način objasnila i osvijestila im što su porezi, što se porezima sve financira i zašto je važno izdavanje računa.
Dajući šaljiva imena složenim stvarima, objasnila je zašto uvijek, pa čak i kada kupe samo pecivo u pekarnici ili kuglicu sladoleda, trebaju tražiti račun te što na tim računima treba pisati. – ispričala nam je učiteljica Josipa Tandarić, jedna od učiteljica u čijem je razredu gostovala gđa Mahović Komljenović.
Ona, kao i ostale učiteljice, smatra da je sat bio dinamičan te da se pokazao odličnim primjerom suradnje škole i različitih institucija.
Porez gradi moju budućnost
Povodom Svjetskog tjedna novca, koji se obilježavao od 18. do 24. ožujka, OŠ Milana Langa iz Bregane sudjelovala je u Programu edukacije djece i mladih u području poreza utemeljenom na projektu Digital Education Tax for Young Europeans (TAXEDU), a koji provodi Porezna uprava Republike Hrvatske. Programom pod geslom „Porez gradi moju budućnost” želi se pridonijeti financijskoj pismenosti najmlađih, utjecati na jačanje porezne kulture u borbi protiv utaje poreza, odnosno izbjegavanja plaćanja poreza, te povećati društvenu svijest o važnosti ispunjavanja poreznih obveza kao društvene vrijednosti.
– Drago mi je da su učenici trećih i četvrtih razreda OŠ Milana Langa u Bregani (škole koju su završile i moje dvije kćeri) naučili značenje četiriju riječi koje počinju slovom P – odnosno što je Porezna uprava, što je porez, tko su poreznici i za što se koristi „velika kasica prasica” koja se zove proračun (4 P). Cijelo vrijeme predavanja učenici su aktivno sudjelovali u razgovoru, a najviše ih je razveselila kratka prezentacija s likovima iz crtića o porezima nekada, što nam danas omogućuje plaćanje poreza te kako bi izgledala naša zemlja da se porezi ne plaćaju.
Uvidom u originalne račune, koji su im podijeljeni, svi učenici su uspješno pronašli dvije stonoge – oznake JIR i ZKI, niz slova i brojki koje izdavatelji moraju iskazati na računu. Aktivnosti vezane za Edukaciju djece u području financijske pismenosti i poreza koje provodi Porezna uprava planiramo nastaviti i dalje – rekla nam je gđa Mahović Komljenović.
Plan nastavka aktivnosti
I na kraju, ali ne manje važno, zadovoljan je i ravnatelj škole Igor Matijašić, prof. – onaj koji je u ovom projektu, kao i brojnim drugim projektima i aktivnostima, pokazao spremnost i otvorenost škole za suradnju s lokalnom, ali ne samo lokalnom zajednicom.
– Kad mi je gospođa Mahović Komljenović predstavila ideju, naravno da sam odmah bio spreman za suradnju! Naša škola i inače nastoji biti otvorena prema svemu što učenicima može koristiti u budućem životu, stoga smo lako dogovorili sve potrebne korake. Za početak smo krenuli s četvrtim razredima, a odmah potom nastojali smo obuhvatiti sve naše učenike razredne nastave, njih više od dvjesto. Ako se najmlađima ovakve stvari predstave na zanimljiv i pristupačan način (što je gospođa Mirjana itekako učinila!), korist je velika.
Financijska je pismenost i inače, po meni, dio kojim bismo se trebali više baviti u sustavu osnovnoškolskog obrazovanja kako bi učenici spremno dočekali sve izazove koji će neprijeporno biti pred njima. Veliki palac gore za ideju i realizaciju! – rekao nam je ravnatelj Igor Matijašić.
TAGOVI