UČITELJI PIŠU

14. travnja 2025.

Do kraja osnovne škole učenici moraju naučiti plivati, svirati, šivati i skuhati ručak

Piše: Gabrijela Zagoršćak Peroković, učiteljica RN, OŠ Kajzerica, Zagreb

Iskustvo s učiteljskog hospitiranja u švedskom Trelleborgu od 9. do 13. prosinca 2024. pomoglo mi je uočiti dobre i loše strane švedskog obrazovnog sustava.

Osnovna je škola u Švedskoj obavezna i traje devet godina, a većina djece polazi u prvi razred kada napuni sedam godina. Škola je besplatna, što znači da se obrazovanje, školski prijevoz, nastavna sredstva i školski materijal i pribor ne plaćaju. Svi učenici već u prvom razredu dobivaju laptop ili tablet na korištenje, no trenutno se sve rjeđe upotrebljavaju tijekom nastave, a najčešće u kombinaciji s tiskanim udžbenikom. Nastava se odvija u jednoj, prijepodnevnoj smjeni. 



Škola je besplatna, a nastava se odvija u jednoj smjeni


Rad na projektima

Vjeronauka u školama nema, već je dio nastavnog predmeta Građanski odgoj (Social studies) gdje učenici uče o različitim vrstama religija – islamskoj, rimokatoličkoj, židovskoj... a osim religije uključuje geografiju i povijest. Ostali nastavni predmeti obuhvaćaju švedski jezik, engleski jezik (koji se uči od trećeg razreda), matematiku, tjelesni, umjetnost i znanost (priroda). Učenike se ne opterećuje učenjem o povijesnim bitkama i ratovima, ali su zato već od nižih razreda pravi mali istraživači te rade na projektima koje su sami odabrali.


U petom razredu uče kako napraviti prezentaciju, kako istraživati na internetu ili u knjižnici. Već u sedmom razredu samostalno sastavljaju elektroničke sklopove, a u osmom razredu svako dijete zna istesati stolac, ormarić i skuhati ručak. 



U osmom razredu svako dijete zna istesati stolac, ormarić... 


Do kraja osnovne škole svi moraju naučiti plivati, svirati jedan instrument, kuhati, šivati i snalaziti se u različitim životnim situacijama.


Učenici dobivaju ocjene samo na kraju drugog, petog, sedmog i devetog razreda. 


Ocjene se ne iskazuju brojčano, nego slovima: G (dovoljan), VG (vrlo dobar) i MVG (odličan), a pritom je MVG najveća ocjena. Ocjene se ne daju ako učenik ne ispuni uvjete koji su postavljeni za zadovoljavajuću ocjenu G, već se daje pismeno objašnjenje.


Umjesto ocjena u prvom su planu zdravlje i pravilan razvoj djece. Na taj se način trajanje nastave svih predmeta po potrebi može modulirati, no broj sati tjelesnog odgoja ne smije se smanjivati. 


Boravak na otvorenome

Učenici tijekom tjedna moraju vani provesti najmanje dvadeset posto ukupnog vremena provedenog u školi, a osim toga tjedno imaju dva puna sata tjelesnog odgoja (najmanje), od čega je jedan sat plivanja. Vrednuju se tehnika i izdržljivost kako bi svako dijete moglo dobiti oznaku koliko je dobar plivač. Cilj je da na kraju srednje škole svi mogu samostalno plivati četiristo metara.



Do kraja osnovne škole moraju naučiti šivati


Veća autonomnost učitelja

Na kraju devetog razreda polaže se državna matura iz samo triju nastavnih predmeta: Švedskog jezika, Engleskog jezika i Matematike. Matura se boduje, a oni koji ostvare prolaznih 10 bodova ili više (do najviše 20 bodova) dobivaju certifikat o uspješno položenoj maturi. Autonomnost i samostalnost učitelja mnogo je veća nego kod nas, npr. učitelj sam odlučuje o satnici tako da se ona mijenja iz tjedna u tjedan.


Velik naglasak stavlja se na izvanučioničku nastavu, koja je poželjna u svakom trenutku, i ovdje učitelji nemaju nikakvih administrativnih prepreka.


Zanimljive su aktivnosti koje sam zamijetila tijekom nastave Švedskog jezika u prvom razredu: sat je započeo opuštanjem – gledanjem prigodnog dječjeg filma. Nakon toga učenici su pisali slova koja su učili, i to flomasterima na plastificiranim folijama u tri crtovlja (brišu i pišu sljedeće). Nakon toga pisali su „Slovo tjedna” – slovo F: učiteljica im je pokazala novo slovo tako što je pisala na ploču slovo F, f. Zatim su učenici pisali na folije, nakon toga učiteljica im je diktirala riječi, a učenici su zapisali dvije do četiri riječi. Učenje pisanih slova nije predviđeno kurikulom. 



Učenici pišu slova flomasterima na plastificiranim folijama u tri crtovlja


Nastavni sat Matematike učiteljica je započela izvlačenjem štapića iz čaše s imenima učenika za rad u grupi. Nakon toga ponovila im je i objasnila koliko glasno smiju govoriti (pravila ponašanja u razredu). Učenici su u grupama dobili nastavne listiće s tri zadatka riječima: zbrajanje i oduzimanje, množenje i dijeljenje. Nakon što su pročitali zadatke, učenici su učili postaviti zadatke crtežom i skicom, a potom su računali. Primijetila sam da su u zadatcima dijeljenja učenici postavili zadatak kao razlomak, crtežom su razdijelili brojeve, a pismeni odgovori bili su vrlo kratki – do dvije riječi.



Na satu Matematike, učenici su učili postaviti zadatke crtežom i skicom


Pregrade za učenike s teškoćama

U učionicama postoje pregrade za izolaciju učenika s poteškoćama ili onih koji žele sami sjediti zbog bolje koncentracije.


Primjer kako izgleda pregrada u jednoj učionici


Učenici se mogu koristiti i slušalicama ako im smeta buka, govor ili zvuk.


Zadnji dan mobilnosti učenici trećeg razreda prikazali su povijest svojega grada u zanimljivim povijesnim pričama na švedskom i engleskom jeziku. Iskustvo ove mobilnosti obogaćeno je vrlo zanimljivim, inovativnim i originalnim načinima i metodama rada koje se mogu primijeniti u različitim školskim aktivnostima. 



TAGOVI

nastavničko hospitiranje
job shadowing
Švedska
erasmus+