Učenik razgovara i govori tekstove jednostavne strukture.

Ishodi: OŠ HJ A 3.1.


Hrvatski jezik i komunikacija


Nastava hrvatskoga jezika u Kurikulumu nastavnoga predmeta Hrvatski jezik u domeni jezik i komunikacija podijeljena je prema ostvarenju četiriju jezičnih djelatnosti: slušanja, govorenja, čitanja i pisanja. Govorenje je jezična djelatnost koja se često podrazumijeva jer učenik govori u različitim situacijama, nastavnik također govori, no ostvarenje ovoga ishoda podrazumijeva da učenik govori strukturirano imajući na umu da svaki govorni čin ima trodijelnu strukturu: jednostavan uvod kojim trebamo zainteresirati slušatelje, nešto duži središnji dio u kojemu razlažemo temu o kojoj se govori te kratak, jednostavan i lako pamtljiv zaključak koji će ujedno ostaviti dojam na slušatelje.

Učenicima se mogu zadavati različite teme i može ih se stavljati u različite komunikacijske situacije iz neposredne stvarnosti kako bi „igrali” različite uloge i tako govorili u skladu s temom i poštujući sva pravila uljudne komunikacije. Pazeći na strukturu, učenika se poučava i iznošenju argumenta kojim će svoj govor učiniti boljim, jasnijim i konkretnijim. Također ga je dobro poučiti i o trajanju kako ne bi zamorio slušatelje, o brzini i jasnoći te govornim vrednotama: stanki, brzini, glasnoći radi ostavljanja dobroga dojma na slušatelja i radi jasnoga prenošenja određene informacije.

Tekstovi jednostavne strukture podrazumijevaju jednostavnije teme u kojima će učenik izražavati svoje stajalište, iznositi ideju svoje grupe ili vlastitu, izraziti svoje osjećaje prema danoj situaciji, izreći svoje mišljenje prema pročitanome, poslušanome ili pogledanome i sl. Također to može biti i kratak govor o nekoj temi koja učenika zanima ili o kojoj treba nešto više istražiti, npr. iz prirode ili drugoga nastavnog predmeta.


Kako se primjenjuje ishod u udžbeniku?


U udžbeniku Čitam i pišem 3 pronaći ćete na str. 10. kratak teorijski uvod u temu govorenja gdje su definirane uloge svih osoba koje sudjeluju u govorenju, na str. 14. naći ćete pitanja koja potiču govorenje kao odgovor na poslušani tekst, dok je na str. 16. kratak teorijski uvod u usmeno izlaganje kratkoga teksta sa svim njegovim obilježjima. Na str. 16. pronaći ćete tekst te niz pitanja i zadataka koji aktiviraju govorenje. Jednako tako na str. 20. pitanja će aktivirati razumijevanje sadržaja teksta, a pitanja koja su označena likom „razmisli i stvaraj” na kreativan će i zanimljiv način u različitim nastavnim jedinicama poticati upravo aktivno govorenje koje nije ograničeno samo na neke jezične jedinice, nego se provlači gotovo svakom i aktivira barem u svome jednom dijelu u svakoj nastavnoj jedinici i Hrvatskoga jezika i ostalih nastavnih predmeta te osobito međupredmetnoga područja.



Vaš autorski tim

TAGOVI

hrvatski jezik
razredna nastava
čitam i pišem
treći razred
aktivno govorenje