ŠKOLSKI PERISKOP
AKTUALNO

29. studenoga 2024.

Adventski kalendar razrednog prijateljstva

Ideja Adventskog kalendara razrednog prijateljstva sjajno odražava vrijednosti koje bismo svi trebali poticati među djecom – empatiju, zahvalnost i altruizam. Na tragu posljednjih godina sve popularnijeg „obrnutog adventskog kalendara”, koji za cilj ima davanje, a ne primanje, osmislili smo Adventski kalendar razrednog prijateljstva kao prijedlog malih svakodnevnih aktivnosti za osnaživanje empatije, promicanje kvalitetnih međuvršnjačkih odnosa, zahvalnosti, brige za druge i prijateljstva u razredu.

Osmišljavajući aktivnosti za učenike, željeli smo potaknuti djecu da najprije budu svjesni i zahvalni na svemu što imaju umjesto da stalno razmišljaju i žele ono što nemaju. Htjeli smo ponuditi alternativu individualizmu i konzumerizmu, koji je sveprisutniji u društvu, te prebaciti pažnju učenika na ono što je istinski važno (a ne može se kupiti u trgovini). 


Davanje, a ne primanje

‒ Ideja Adventskog razrednog kalendara prijateljstva čini mi se iznimno vrijednom i inspirativnom. Ovakva inicijativa u razrednoj nastavi ima potencijal značajno doprinijeti ne samo razvoju pozitivnih međuljudskih odnosa među učenicima već i jačanju njihovih socioemocionalnih vještina.


Riječ je o izvrsnom primjeru pedagoške prakse usmjerene na razvoj socioemocionalnih kompetencija djece. 


Ideja „davanja, a ne primanja” sjajno odgovara na potrebe suvremenog odgojno-obrazovnog konteksta, gdje je sve veći naglasak na poticanju empatije, zahvalnosti te poštovanja i suradnje među učenicima.


Aktivnosti koje se predlažu u ovom kalendaru, poput pisanja pohvalnica, izražavanja zahvalnosti i malih gesta dobrote, omogućuju učenicima svakodnevno aktivno sudjelovanje u stvaranju pozitivne razredne klime. 




Integracija s drugim predmetima

‒ Posebno je pohvalno što su aktivnosti osmišljene tako da ih učenici uglavnom mogu samostalno provoditi, dok učitelji mogu dodatno potaknuti razmišljanje i refleksiju o njihovom značenju. – rekla je Tihana Starčević, psihologinja s višegodišnjim iskustvom rada s djecom, mladima i odraslima. 


S metodološkog aspekta, Kalendar je prilagođen dječjem uzrastu, a aktivnosti su praktične i većina ih je lako izvediva u školskom okruženju. Istodobno postoji prostor za dodatnu integraciju s drugim predmetima, primjerice u jezičnim aktivnostima (pisanje pisama zahvalnosti) ili umjetnosti (izrada čestitki i crteža). 


Ovakav pristup omogućuje holistički razvoj učenika kombinirajući kognitivne, emocionalne i društvene aspekte učenja.


Povratak istinskim vrijednostima

Pregledavajući predložene aktivnosti Adventskog kalendara razrednog prijateljstva, Tihana Starčević kao jedan od ključnih elemenata ističe usmjerenost na svakodnevne geste koje ne zahtijevaju materijalne resurse, već potiču djecu da prepoznaju, njeguju i prakticiraju vrijednosti poput ljubaznosti, solidarnosti, tolerancije i suradnje.




To je posebno važno u suvremenom svijetu, gdje djeca često nailaze na isticanje konzumerizma i individualizma, dok navedene aktivnosti nude priliku za razvoj emocionalne inteligencije, za jačanje zajedništva i izgradnju zdravih međuljudskih odnosa.


Projekt je inovativan, inspirativan i društveno odgovoran. Njegova implementacija može doprinijeti ne samo boljoj razrednoj dinamici već i dugoročnom razvoju učenika kao empatičnih i odgovornih članova društva.


‒ Toplo preporučujem učiteljima da iskušaju ideje iz Adventskog kalendara razrednog prijateljstva jer ga smatram izvrsnim primjerom kako jednostavne svakodnevne aktivnosti mogu imati velik utjecaj na odgojno-obrazovni proces. – rekla je Tihana Starčević.


Inicijativa ima ogroman potencijal za stvaranje pozitivne atmosfere u učionici, za poticanje emocionalne svijesti i izgradnju zajedništva među učenicima. Ideja Adventskog kalendara razrednog prijateljstva sjajno odražava vrijednosti koje bismo svi trebali poticati među djecom – empatiju, zahvalnost i altruizam.


U danima koji slijede objavljivat ćemo nove ideje, prijedloge i smjernice za rad s učenicima tijekom predbožićnog razdoblja.





TAGOVI

adventski kalendar
razredno prijateljstvo
empatija
zahvalnost
Tihana Starčević